ONE Nordic och Lapplands Eltjänst satsar på expansion i Norrbottens län via nytt gemensamt bolag

ONE Nordic AB och Lapplands Eltjänst AB har för avsikt att bilda ett nytt gemensamt ägt bolag med fokus på drift- och underhållstjänster och lokalnätsprojekt i norra Sverige. Målet är att expandera och skapa nya arbetstillfällen i Norrbottens län som idag har stora investeringsbehov i infrastruktur, gruvnäring och vindkraft. Ambitionen är att nyanställa mellan 15 till 25 medarbetare inom något år.

- Det här är en långsiktig satsning, säger ONE Nordic koncernens VD Jan Bardell. Genom att bilda ett nytt bolag tillsammans kan vi stärka både kompetensen och konkurrenskraften i norra Sverige, på en marknad som idag har få aktörer men stora investeringsbehov. Vi är väldigt glada att vi får den här möjligheten, säger ONE Nordic koncernens VD Jan Bardell.

Tony Sundberg, ägare av Lapplands Eltjänst, ser mycket stora fördelar med det gemensamt ägda bolaget, både för befintliga och nya kunder, och marknaden i stort.
- Tillsammans med ONE Nordic kommer vi kunna utveckla vår nuvarande affärs- och projektverksamhet på ett än mer offensivt och dynamiskt sätt, vilket kommer både befintliga och nya kunder till gagn. Vi kommer också kunna tillföra marknaden ny kompetens, säger han.

Det nya bolaget kommer att bestå av Lapplands Eltjänsts befintliga avdelning Elnät, som lyfts in intakt i bolaget. Huvudetableringen blir i Jokkmokk. Ägandet delas mellan ONE Nordic AB, 60 procent, och Lapplands Eltjänst AB, 40 procent. Det gemensamt ägda bolaget planeras vara igång den 1 november. VD blir Lapplands Eltjänsts nuvarande VD Bengt Tornberg. Övriga befintliga delar i Lapplands Eltjänst berörs inte av förändringen.
__________________________________________________________________________

Tony Sundberg, ägare och grundare av Lapplands Eltjänst
E-post: tony.sundberg@lapplandsel.se

Jan Bardell, VD för ONE Nordic koncernen
E-post: jan.bardell@one-nordic.se
__________________________________________________________________________

Om Lapplands Eltjänst AB
Lapplands Eltjänst AB etablerades 1997 av Tony Sundberg och har Norr- och Västerbotten som huvudsakligt arbetsfält. Våra kunder är allt från större industrier till privatpersoner. Företagets verksamhetsområden kan indelas i tre huvudkategorier; elnät, installationer/industriservice och vindkraft. Mer information finns på www.lapplandsel.se.