ONE Nordic säkrar vattenkraftverkens dammar när stora flytande öar hotar säkerheten

ONE Nordic har en mycket viktig uppgift när våra kunder producerar fossilfri energi i sina vattenkraftverk; ONE Nordic sköter nämligen drift och underhåll av bland annat Fortums 119 vattenkraftverk i Sverige. Vid just Fortums regleringsdammar i Norra Värmland uppstår ofta stora flytande öar - á 3-100 meter i diameter, som måste rensas bort för att förhindra översvämningar och försämrad dammsäkerhet. Detta spännande arbete har ONE Nordic filmatiserat i en ONE Challenge mellan vattenkraftteknikern Fredrik Lodin annat OS-medaljören i puckelpist Walter Wallberg medan komikern Anders Jansson kommenterar.

ONE Nordic har många vattenkraftverk att sköta för både Fortum, Downing och andra kunder. För varje vattenkraftverk som ONE Nordic sköter har vi en ansvarig vattenkraftstekniker samt ingenjörer som arbetar med optimering, styr- och kontrollutrustning etc. De arbetar dagligen med att se till att driften fungerar och de sköter frekvent underhållsarbete och rondering i både vattenkraftverk och i dess dammar. De sköter även beredskap vilket innebär att de rycker ut 24/7 om något oväntat fel inträffar. Det är en förutsättning för en problemfri och säker produktion. Och ONE Nordic och energibranschen behöver konstant fler medarbetare för att kunna möta upp kompetensbristen som råder inom vattenkraftsektorn.

Arbetet med just flytande öar, även kallade flyttuvor, är en del i dammsäkerhetsarbetet
- Öarna uppstår oftast i reglerade sjöar/dammar som ligger intill myrmark. Det kan vara myr som lossnar från stränderna eller överdämd mark som flyter upp. De brukar oftast komma när man släpper på vattenflödet i dämningen på våren efter islossningen. Det är inte ovanligt att det finns flera flyttuvor i en damm. Dessa flyttuvor och även annat skräp kan fasta i grindarna vid uttags- eller intagsluckor och kan då hindra vattenflödets framfart, med dels översvämningar eller sämre elproduktion som konsekvens. Så flyttuvorna måste föras bort från luckorna och förankras i strandkanten med stålvajer. Det är ett svårt och tidskrävande arbete ju större tuvorna är, säger Fredrik Lodin, ONE Nordics vattenkraftstekniker och arbetsledare i Klarälven

-Detta innebär att det finns oerhört många spännande jobb så det räcker och blir över inom innovation, modernisering, digitalisering, teknisk uppdragering samt drift- och underhåll av vattenkraftanläggningar. Vi söker konstant nya medarbetare, allt från projektledare, vattenkraftstekniker, automations- och elkraftingenjörer, säger Jörgen Vidström affärsområdeschef på ONE Nordics affärsområde Hydro.

För att fler ska få upp ögonen för energibranschen och den kompetensbrist som råder har ONE Nordic tagit fram kampanjen ONE Nordic Challenge. I den fjärde delen av kampanjen har vi fokus på just vattenkraften.
Är det OS-stjärnan i puckelpist Walter Wallberg eller vår erfarne vattenkraftstekniker Fredrik som först säkrar dammluckan från en flyttuva vid Tåsans vattenkraftverk i Klarälven? Komikern Anders Jansson kommenterar challengen. Har du vad som krävs för att göra ett av Sveriges viktigaste jobb? Då behöver vi fler som du. Sök till oss och se avsnittet här!

Jörgen Vidström, affärsområdeschef Hydro på ONE Nordic
Epost: jorgen.vidstrom@one-nordic.se