Så ska OnePartnerGroup Academy lösa kompetensbristen

OnePartnerGroup Academy storsatsar för att lösa kompetensbristen hos svenska företag. Alla som vill skola om sig får möjlighet att gå utbildningar som skräddarsytts för näringslivet – och på andra sidan väntar ett garanterat jobb.

–Vi hjälper människor och företag att bygga om sin kompetens. Det här är en satsning med mycket hjärta!, säger Pontus Billenman som leder verksamheten.

Batterifabriker, serverhallar och logistiksatsningar. Just nu görs stora företagsinvesteringar runtom i Sverige. Samtidigt skriker många andra branscher efter folk.

–Det fattas restaurangpersonal, lastbilschaufförer, CNC-operatörer… Det spelar ingen roll vilket företag som du frågar, så säger de att kompetensbristen är det stora hotet inför framtiden. Alla pratar om upskilling och reskilling som ett sätt att möta den skenande kompetensbristen, konstaterar Pontus Billenman.

–Problemet med många yrkesutbildningar är att de tar för lång tid. Företagen hinner inte vänta i två år. Dessutom letar många efter specialkompetens som de mer generella utbildningarna inte tänker in.

För den som vill omskola sig är dessutom riskerna alldeles för stora. Hur ska man klara sitt och familjens uppehälle under tiden? Och hur ska man vara veta att man faktiskt får jobb när man är klar?

Academys nya projektmodell ska råda bot på problemet. Så fort ett företag upplever att de har kompetensbrist – på lång sikt eller i samband med en investering eller nyetablering – så kan de vända sig till OPG Academy som lägger upp ett skräddarsytt utbildningsprojekt. I projekten ingår samarbetspartners som Arbetsförmedlingen, Komvux, kommuner, regioner och olika utbildningsföretag.

Academy utformar utbildningen efter kundens krav, samordnar de olika aktörerna, rekryterar kandidater och genomför utbildningen.

–Om en etablering på orten är i stort behov av till exempel kyltekniker så kan vi ”bygga om” den lokala arbetskraftens kompetens. Om du har jobbat i charken på livsmedelsbutiken som lade ner för några år sedan och har svårt att hitta jobb så är det här en perfekt möjlighet, förklarar Pontus Billenman.

Alla som antas anställs av OnePartnerGroup efter utbildningen och får jobb hos det företag som har ingått i projektet.

­–Att den som väljer att omskola sig känner sig trygg är avgörande för att Sverige ska ta sig ur kompetensbristen. Med vår modell får man kostnadsfri utbildning och studiestöd under tiden – samtidigt som man är garanterad ett jobb när man är klar.

OnePartnerGroup Academy är en del av OnePartnerGroup, som är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag och finns på mer än 50 orter runtom i landet. För mer information, varmt välkommen att kontakta Pontus Billenman på telefon 073- 530 35 32 eller e-post pontus.billenman@onepartnergroup.se