onetwocom tecknar Letter of Intent för förvärv av Telenor Link

onetwocom tecknar Letter of Intent angående förvärv av Telenor Link AB. Affären väntas genomföras i juni, efter due diligence-processen är avslutad. ”Affären blir ett första steg i vårt fokus på att utveckla affärsområdet Business Solutions och området mobila tjänster mot företag. Telenor Link är en av de ledande leverantörerna inom meddelandetjänster och kompletterar onetwocoms verksamhet mycket väl”, säger Michael Freudenthal, VD och koncernchef för onetwocom. ”Vi får ett starkare och bredare erbjudande till våra kunder.” Syftet med onetwocoms förvärv är att stärka erbjudandet inom mobila tjänster till företagsmarknaden. Telenor Link erbjuder meddelandetjänster via SMS, MMS, e-post, fax och talsvarstjänster. Bolaget omsätter 12 M SEK (2005) har 9 anställda, är lönsamt samt har en kassa på ca 10 M SEK. onetwocom ska betala 136,4 miljoner aktier för Telenor Link, vilket motsvarar cirka 18 M SEK. När affären har gått igenom blir Telenor Venture största ägare i onetwocom, med 8 procent av röster och kapital. En representant för Televenture Management AS, kommer att ta plats i onetwocoms styrelse. Affären ger upphov till samordningsfördelar i form av korsförsäljning mellan Freetel och Telenor Link, vilket öppnar för nya intäktsmöjligheter. onetwocom får också en bredare kundbas. Till Telenor Links kunder hör Ica, KF, OK och Statoil med flera. För ytterligare information, vänligen kontakta: Michael Freudenthal, VD onetwocom AB Tel: +46 708 640404 E-post: michael.freudenthal@freetel.se Om onetwocom AB onetwocom AB är Skandinaviens marknadsledande värdeadderande distributör och leverantör av eftermarknadstjänster för mobiltelefoner och kringprodukter. Bolaget har ca 50 medarbetare i Sverige och Norge. Bland kunder märks företag och organisationer som Oracle, Microsoft, Cisco, Stockholms läns landsting (SLL), Posten, Manpower, Investor, Telia, Netcom, KlartSvar, Oslo Telecom, Telebutikken samt TietoEnator AB. För mer information, besök våra hemsidor: www.onetwocom.com, www.freetel.se, one2com.no och www.telenordic.no Om Telenor Link Telenor Link erbjuder kommunikationstjänster för masskommunikation, som ska effektivisera samverkan med kunder, partner och kollegor. Telenor Link startade 1992, och hade då fokus på talsvarslösningar som sedan kompletterats till nätbaserade tjänster med fokus på masskommunikation för flera kanaler. Telenor Link hanterar idag kanalerna SMS, MMS, e-post, fax, röst och webb. Telenor Link har en unikt uppbyggd industriell plattform som bas för tjänsterna. Plattformen ger användaren en robust och skalbar tjänst som kan levereras med minimalt underhåll och därmed till ett effektivt pris och med mycket hög driftssäkerhet. Telenor Link har ca 400 kunder fördelat över hela Norden, från enmansföretag till flera av Nordens största företag inom segmenten Handel (detaljist & grossist), Transport & Logistik, Bank/Finans, Hälsa/sjukvård, Energi, Statliga verk & myndigheter.