Onrox får en syster - båda företagen med på Elektronik 2011 i Göteborg

Midway köper Eribel som blir syster till Onrox

Den 23 februari 2011 förvärvade Midway Holding AB, ägare till Onrox AB sedan 2005, samtliga aktier i Eribel Production AB. Eribel är beläget i Fritsla, strax utanför Borås. Båda företagen finns med på Elektronik 2011 i Göteborg.

Eribel Production AB är (www.eribel.se) en kontraktstillverkare av elektronik till främst medicinsk och industriell utrustning och sysselsätter ca 60 personer. Omsättningen för 2010 uppgick till 110 Mkr med ett resultat efter finansnetto på 3,8 Mkr.

Midway äger sedan 2005 Onrox AB (www.onrox.se), som tillverkar samma typ av produkter - båda bolagen tillverkar allt från prototyper till längre serier. Produktionsutrustningen i Eribel är emellertid mer anpassad till längre serier medan den på Onrox är bättre anpassad för korta serier med snabb omställning och högre förädlingsvärde.

Båda bolagen förväntar sig att ett gemensamt ägande skall leda till samordnings-fördelar.

Börje Nilsson, VD på Eribel och Stefan Borgström VD på Onrox

är båda mycket positiva till att hamna under samma tak:

”Vår bedömning är att vi, bara genom att styra produktionen till den enhet som är bäst lämpad för en enskild order, kan höja effektiviteten väsentligt.

Därtill kommer en bredare kunskapsbas och nyttan av den ökade servicegrad och flexibilitet som det innebär att ha tillgång till två produktionsenheter, som i grunden är lika men byggda för olika serielängder.”