Bild från Mariestads GK – golfcamparnas favoritklubb

Här kommer golfcamparna att spendera semestern

Mest omtyckta klubben i Sverige och topp 3 länderna för golfcamping

I april 2022 genomfördes en undersökning bland svenska golfcampare på uppdrag av Golfamore Group, där bland annat Golfhäftet och OnTee ingår. Det är tredje året i rad som undersökningen görs.

80% kommer att golfcampa detta år

Av de 394 respondenterna svarade mer än 80% att de planerar att golfcampa under året, 18% av totala antalet respondenter hade redan genomför årets första golfcamping. 12% av respondenterna hade fortfarande inte bestämt årets semesterplaner när undersökningen genomfördes i maj.

32% uppger att de planerar mer än tre veckor av golfcamping under året, 17% planerar mellan två och tre veckor och ytterligare 40% planerar att vara borta en till två veckor och resterande 10% planerar några dagar.

Topp tre destinationerna för golfcampare

64% av respondenterna planerar sin golfcamping-rutt utifrån de banor de vill spela, 39% utifrån hur vädret är när det väl är dags att bege sig och 30% utifrån de aktiviteter man önskar göra i övrigt under sin golfcamping-semester. När man väljer golfbanor att besöka är prisvärdheten viktigast och sekundärt kommer hur bra ställplatserna är.

Så gott som samtliga (99%) respondenter kommer att golfcampa i Sverige, 29% kommer även att besöka Danmark och 20% kommer att ta sig än mer söderut till Tyskland. 6% uppgav att de kommer att golfcampa i Spanien och 5% i Norge.

Man bokar ställplats via telefon – men 8 av 10 vill boka online

Ca hälften av respondenterna bokar sin ställplats på telefon. 30% bokar online via klubben de ska besöka och 14% via mail. På flervalsfrågan om hur man helst skulle vilja boka sin ställplats svarar 46% att de önskar göra det via en sajt som samlar alla golfbanor med ställplatser på ett och samma ställe. 45% svarar att de önskar att boka online direkt via klubbens egna hemsida. 33% poängterar att de vill kunna boka när som helst på dygnet – oavsett via vilken kanal. Ser man till antal unika respondenter som valt ett av de digitala alternativen som önskvärd bokningskanal så är det 8 av 10 golfcampare som vill boka ställplats digitalt.

“Vi ser ingen avmattning på golfcamping-trenden i denna undersökning. Många klubbar satsar på bättre ställplatser och att utveckla sitt utbud på campingfronten. Efter en pandemirelaterad golfboom ser vi även allt mer digitalisering hos klubbarna vilket gynnar både resenärerna och klubbarna själva då dessa kan ta emot bokningar dygnet runt och effektivisera sina processer.”, berättar Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare på Golfhäftet.

Favoritklubbarna för golfcamping

I fritextfrågan om respondenternas favoritklubbar för golfcamping var det Mariestads GK, Emmaboda GK och Vinbergs GK som omnämndes flest gånger som bästa golfcampingklubbarna. Precis samma topp tre som i fjolårets golfcamping-undersökning. Töreboda och Brevikens är två nykomlingar på topp 5 listan.

”Vid vår golfbana i direkt anslutning till Vänern har vi utvecklat de optimala ställplatserna, Seaside vid sjökanten samt Greenside i anslutning till nians hål. Som en extra bonus ligger våra ställplatser på gångavstånd från Sandvikens badplats med sandstrand samt cykelavstånd till Mariestads centrum. Ställplatserna är utrustade med elanslutning för husbilar och husvagnar samt latrintömning, dessutom tillgång till dusch och toalett i klubbhuset dygnet runt.” berättar PG Johansson på Mariestagds Golfklubbs Marknadskommitté.