Fem stjärnor i Euro NCAP för Opel Zafira Tourer och Astra GTC

• Nya Opel-modeller får högsta betyg i krocktester
  • Hög nivå på karosstabilitet och skydd för de åkande

Rüsselsheim/Bryssel. Ytterligare toppnoteringar för nya Opel-modeller från den oberoende konsumentorganisationen Euro-NCAP (European New Car Assessment Programme). Experterna på krocktester har delat ut fem stjärnor när det gäller säkerhet och undvikande av olyckor både till Opel Astra GTC och till Zafira Tourer.

“Säkerhet för passagerarna har alltid legat högt upp på Opels agenda, ”säger Rita Forst, Vice President GME Engineering. “Vi är stolta over de senaste femstjärniga resultaten och är väldigt nöjda med att inte bara ha mött kraven med Zafira Tourer och Astra GTC utan också ha överträffat dem.” I alla testkategorier (passagerarsäkerhet för de vuxna, säkerhet för barn, liksom för de gående samt hjälpsystem för föraren) fick båda bilarna utmärkta resultat. NCAPs tillkännagivande kommer bara två månader efter att elbilen Opel Ampera också tilldelades fem stjärnor i Euro NCAP.

Både Zafira Tourer och Astra GTC gjorde extremt bra ifrån sig i krocktesterna med en mycket hög nivå när det gäller karosstabilitet. Kupéns interiör och säkerhetsfunktionerna i båda bilarna är designade på ett sätt som gör att skador på t.ex. knän minimeras. Säkerhetsbälten för barn visade sig erbjuda en utmärkt skydd i båda bilarna.

Organisationen Euro-NCAP är baserad i Bryssel består av representanter från EU:s transportdepartement, bilorganisationer, försäkringsbolag och konsumentorganisationer. Deras rigorösa testkrav är högre än de lagkrav som finns i Europa och ses därför som en internationell norm.

Euro-NCAP har satt upp standardiserade tester som granskar risken för skador för passagerare och gående i olika krockscenarier. Dockor används för att simulera de skador som uppstår på olika delar av kroppen vid olika typer av krockar.

Nya Zafira Tourer sätter en ny standard för flexibilitet och atmosfär i det kompakta MPV-segmentet med sitt omdesignade Flex 7-sätessystem. Opels “lounge på hjul” ligger i topp när det gäller bränsleeffektivitet och hjälpsystem för föraren.

Designen och köregenskaperna hos Astra GTC är en höjdpunkt i Opels kompaktbilssegment. Coupén tilltalar kunder som tycker om design med känsla och ett avancerat chassi med HiPerStrut-fjädring (High Performance Strut).

• Miljö, energi

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,8 % i Sverige.