Opel Transport på Lastbil 2010

På Lastbil 2010, som pågår just nu på Elmia i Jönköping, presenterar Opel ett komplett transportbilsprogram. I montern visas tre olika versioner av nya Movano och tre olika versioner av nya Vivaro samt trotjänaren Opel Combo.

Opel har använt sig av sin långa erfarenhet och sitt kunnande inom transportbilssektorn när man har tagit fram nya Movano och Vivaro.

Nya Movano, som lanserades i början av sommaren, finns tillgänglig i ett exceptionellt stort utbud av varianter, den har föredömlig ekonomi tack vare låga drifts- och underhållskostnader samt klassledande funktionalitet och förarergonomi. Tack vare den unika plattformen går nya Movano att få med fram- eller bakhjulsdrift. Modellen har fått en ny familj effektiva fyrcylindriga dieselmotorer med låg bränsleförbrukning och låga utsläpp, med effektnivå från 100 till 146 hk.

Opel Vivaro har förbättrats avsevärt när det gäller funktionalitet, effektivitet, ekonomi och komfort. Den nya versionen började marknadsföras under våren. En av de viktigaste förändringarna rör förarplatsen som bland annat har fått ny instrumentering, tydligare design och ratt med farhållarreglage. Förarplatsen är helt enkelt en praktisk och ergonomiskt utformad arbetsplats. Opel Vivaros 2-liters turbodieselmotorer har även de blivit ännu renare och snålare. 2.0 CDTI-motor finns i två utförande med 66 kW/90 hk eller 84kW/114 hk och för versioner med dieselpartikelfilter har serviceintervallerna ökat till 4000 mil eller en gång per år.

Trygghet med 3x3. Från och med modellår 2011 ingår 3 års serviceavtal, 3 års Opel Assistance och 3 års nybilsgaranti vid köp av en Vivaro eller Movano.  Detta gör det så mycket enklare för kunderna att beräkna de framtida kostnaderna. Med 3x3 får kunderna ett extra tryggt ägande under de tre första åren. 3x3 följer med bilen till nästa ägare om den säljs under perioden.

Text och bilder kan laddas ner från http://media.opel.com

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har 65 anställda varav hälften arbetar med den svenska marknaden och övriga med alla de nordiska länderna. Kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.