Ny version av OpenText Social Workplace ger ökad kraft till idéburet arbete

OpenText (NASDAQ: OTEX, TSX: OTC) lanserar den senaste versionen av OpenText Social Workplace, en fullt integrerad social samarbetsmiljö, utformad för att hjälpa team att samlas, hålla kontakt och uppnå banbrytande resultat.

Social Workplace hjälper G-20 att förbättra samarbetet mellan delegater från medlemsländer runt hela världen. Just nu pågår även tävlingen Prize for Purpose-Driven Business, vars avsikt är att rikta uppmärksamheten mot organisationer som utför ett effektivt idéburet arbete.

OpenText Social Workplace är ett nytt slags människocentrerat program för företag. Det kan köras antingen som SaaS eller i företagets nätverk. Det gör det möjligt att snabbt skapa korsfunktionella grupper som kan samarbeta effektivt med ett minimum av utbildning eller teknisk support. Den senaste utgåvan innehåller ett antal förbättringar, såsom möjligheten till integration med OpenText ECM Suite 2010 för hantering och av stora register och styrning, chatt och bättre wiki-redigerare med mera.

- I en idéburen organisation är teamen inte bundna till geografi, funktion, hierarkier eller ledningsstrukturer. De bildas genom att samla ihop rätt personer av rätt skäl vid rätt tidpunkt. Dessa team behöver nya sätt att samarbeta och få jobbet gjort, säger James Latham, marknadschef på OpenText. Latham berättar hur Social Workplace stödjer idédrivna organisationer i en ny OpenText News Podcast. Med denna nya version är OpenText Social Workplace ännu mer lämpat att stödja en flexibel samarbetsmodell där teamen organiseras snabbt och utnyttjar kompetensen hos varje individ för att uppfylla teamets mål.

Social Workplace är från början till slut utformat för att fungera som människor vill arbeta, med utgångspunkt från en personlig anslagstavla som främjar personlig produktivitet och ger lätt åtkomst till allas profil, status och blogg. Därifrån når man genom olika behörighetsnivåer gemensamma platser som förenar teammedlemmarna. Med hjälp av mikrobloggar skapas en medvetenhet för de aktiviteter som ständig pågår i organisationen. Där ingår nu också chattmöjligheter för snabbkontakt med en eller flera teammedlemmar.

Jämfört med sociala medie-lösningar från nytillkomna eller mindre tillverkare, backas Social Workplace upp av OpenTexts långa och omfattande erfarenhet av program för innehållshantering i storföretag. Ett sätt för organisationer att ta del av de erfarenheterna är att ansluta sina Social Workplace-communities till OpenText ECM Suite 2010. Denna nya möjlighet gör att innehåll som skapas i ett projekt kan arkiveras automatiskt i ett företagsarkiv i enlighet med organisationens regler och riktlinjer med full kontroll över innehållet och med minimal inblandning av teknisk personal.

Inom organisationen erbjuder Social Workplace ett antal verktyg för att skapa innehåll med wikis, informationsflöden och dokumenthantering, bilder och videoarkiv. I den senaste uppdateringen har wiki-funktionen förbättrats med stöd för tabeller och möjligheter att jämföra versioner. Dokumenthanteringen är robustare med avancerade funktioner för kommentarer, versionshantering och jämförelser.

Moderna anställda kräver flexibel åtkomst till innehållet. Social Workplace kan nås med alla webbläsare och all mobil utrustning. Appar för iPhone och BlackBerry finns tillgängliga med stöd för den nya versionen, vilket gör att man kan logga in var man än befinner sig och kontrollera arbetsuppgifter, granska projektdetaljer, uppdatera status och söka efter information.

Tävling för idéburna företag

Nyligen lanserade OpenText tävlingen Prize for Purpose-Driven Business för att uppmärksamma team och individer som förkroppsligar vad det innebär att vara en idéburen organisation och som använt sig av sociala samarbetsverktyg för att fullfölja sitt uppdrag. Tävlingen är öppen för alla organisationer, antingen de är kunder hos OpenText eller inte.

Från och med juni 2011 kan teamen skicka in sina mest övertygande berättelser om hur en klar idé och målsättning påverkade teamets framgång. Bidrag tas emot till och med 30 september 2011. Bidragen bedöms och vinnare utses av en panel som består av talarna i OpenTexts Purpose-Driven Speaker Series: Simon Sinek, Andrew McAfee, John Seely Brown och Michael Edson.

Tillgänglighet

OpenText Social Workplace version 2.0 finns nu tillgänglig antingen för nedladdning eller som cloudbaserad lösning. Läs mer här. Fast Start-programmet erbjuder ett riskfritt sätt att komma igång och inkluderar en 60 dagars gratis provlicens av Social Workplace med alla funktioner för upp till 950 användare. OpenText bjuder också in allmänheten till Social Workplace Sandbox community, där man kan pröva produkten när det passar en bäst.

Matilda Jernevad

Presskontakt Marketing Manager, Nordics +46 70 686 85 49