Den 11 april arrangeras Opportunity Day – jobbmatchning i Härryda.

Den 11 april träffas 120 utrikes födda jobbsökande och 14 arbetsgivare på Opportunity Day – jobbmatchning i Härryda. Målet är att bygga nätverk, minska fördomar och underlätta för riktiga anställningar.

Härryda kommun är första kommunen utanför Göteborg som arrangerar ett Opportunity Day. ”Jag hoppas att många företag och arbetssökande ska skapa de första kontakterna som kommer att leda till arbete och egenförsörjning” säger Peter Lönn, kommundirektör i Härryda kommun.

Målsättning 120 jobbsökande.

”I Yemen får kvinnor inte jobba. Jag drömmer om att bevisa min närvaro i samhället” berättar en kvinna från Yemen som varit i Sverige i drygt ett år och nu söker jobb. En annan man vi träffar har varit bilmekaniker i över 40 år, pratar bra engelska och säger att han saknar att arbeta. En tredje kvinna har en master som personalvetare:”I mitt hemland jobbade jag 12 år på en personalavdelning. Nu har jag varit i Sverige i 4 år och längtar efter att få bli en del av samhället. Jag kan börja jobba inom annat område, så jag först lär mig språket.

I Härryda för andra året i rad.

För andra året i rad arrangeras ett Opportunity Day i Härryda kommun. En mötesplats som lyfter fördelarna med mångfald, och skapar nya nätverk. Kommunen har bland Sveriges lägsta arbetslöshet, men väljer att skapa mötesplatsen som en service till sina företag. Förra året skapades 10 jobbtillfällen, i år medverkar fler företag och fler jobbsökande.

"Jag stolt över att vi tillsammans med Opportunity Day kan erbjuda en kvalificerad matchning där företagens behov står i centrum",säger Fredrik Olsson, näringslivschef i Härryda kommun.

På plats på arrangemanget kommer företagen även att erbjudas kontakt med en organisation som kostnadsfritt utbildar företag i hur man skapar en inkluderande arbetsmiljö och bemöter kulturkrockar.

Givetvis kan det finnas rädsla och osäkerhet hos företagen. Det kan handla om fördomar vid en första titt på CV där det är meriter man inte känner igen, eller en rädsla för språkförbistringar eller eventuella kulturkrockar. Men rent krasst sett så har vi ett Sverige som behöver arbetskraft. Vi har forskning som visar på att mångfald gynnar företag. På Opportunity Day är vi glada att Härryda kommun, som första kommun utanför Göteborg, vågar hitta nya vägar för att både ge service till företagen i kommunen, och samtidigt minska sociala klyftor i samhället”säger Helena Lindahl, initiativtagare till Opportunity Day.

Vi bjuder in media att träffa företag, representanter från kommunledningen i Härryda och organisationen Opportunity Day.

Om Opportunity Day – jobbmatchning i Härryda

Datum och tid: 11 april klockan 14-17
Plats: Ekdalaskolans aula, i Mölnlycke

Eventet inleds med föredrag för de medverkande företagen och organisationerna. Från klockan 15 är det mingel och intervjutid med arbetssökande. Vi räknar med 100-150 jobbsökande.

Medverkande företag och organisationer:
Frontside Electronics, Postnord, Sverige för UNHCR, Randstad, One Partner Group, Student Consulting, Råda Rum, Friskis&Svettis, Scota, PHR Entreprenad och Norlandia Care samt Härryda kommun och Lerums kommun.

Om Opportunity Day
Sedan 2016 arbetar Opportunity Day arbetar för en mer inkluderande arbetsmarknad. Vår metod är enkel och bygger på två delar; 1.) Opinionsbildning– Ge företag incitament att rekrytera i nya nätverk och sprida det goda exemplet – Vi fokuserar på resurserna, på affärsnyttan, på de vinster som finns att göra. 2) Skapa mötesplatser– dels för att bygga erfarenheter istället för fördomar, dessutom för att bygga nya nätverk. Här kan man gå från tanke till handling.

om Opportunity Day – jobbmatchning i Härryda för företag på opportunityday.se/hkf och för arbetssökande på opportunityday.se/hkj