Optidev finalist i pris för brottsförebyggande arbete

Tack vare Optidevs omfattande arbete med kroppskameror har företagets lösningsarkitekt Marcus Lindholm stora chanser att vinna Stiftelsen Tryggare Sverige pris för brottsförebyggande arbete 2020. Vinnaren kommer utses i samband med Stiftelsen Tryggare Sveriges årsdag den 7 februari.

År 2017 lanserade den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige ett brottsförebyggande pris. I år är det Optidev och Marcus Lindholm som har stora chanser att ta hem priset. Enligt stiftelsens bedömning har de tre utvalda finalisterna drivit det brottsförebyggande arbetet framåt genom tekniska lösningar och dess anpassade användningsområden.

– Att vara bland de tre finalisterna visar att vi har positionerat oss med våra lösningar i säkerhetsbranschen, säger Fredrik Logenius, vd på Optidev.

Framgångsrika lösningar

– Under de senaste åren har Marcus och företaget Optidev utvecklat den internationellt framgångsrika metoden med kroppskameror för svenska förhållanden, där utgångspunkten varit att det inte är själva kameran som är viktig utan användarna, systemet och processen, skriver Stiftelsen Tryggare Sverige i ett pressmeddelande.

Marcus Lindholm är stolt och glad över nomineringen.

– Säkerhetsbranschen är hårt reglerad och ställer väldigt höga krav på sina samarbetspartners. Så att Stiftelsen Tryggare Sverige uppmärksammar lösningarna med våra kroppskameror är verkligen roligt, säger han.

Stiftelsen lyfter bland annat den stora internationella framgång som Optidev har fått med sina lösningar.

– Internationella erfarenheter visar på stora användningsområden med anpassade system och processer, med goda erfarenheter för både användarna (poliser, säkerhets- och kollektivtrafikpersonal etc.) och allmänheten, skriver de.

Minska våld och höja arbetsglädje

Stiftelsen betonar speciellt den fleråriga erfarenhet som Marcus Lindholm har från IT- och säkerhetsbranschen. Hans utvecklingsarbete för Optidev visar på tydliga och pålitliga resultat.

– Det gäller särskilt arbetet med att reducera hot och våld. Svenska erfarenheter visar också att användarna mår bättre, känner sig gladare och att sjukfrånvaron därmed också minskar, säger Stiftelsen Tryggare Sverige.

På fredag den 7 februari 2020 kommer vinnaren utses i samband med Stiftelsen Tryggare Sveriges årsdag

• pris
  • sverige
  • brottsförebyggande
  • trygghetsarbete
  • säkerhet
  • kroppskamera
  • transport
  • logistik
  • digitalt
  • spårbarhet
  • optidev

Optidev – grundat år 2000 – är ledande inom att utveckla, leverera och implementera robusta mobilitetslösningar för spårbarhet, tillgänglighet och insamling av affärskritisk information i realtid. Man är en av få aktörer i Norden som inte bara erbjuder mjukvarulösningarna utan även hårdvaran. Optidevs kunder finns inom en mängd olika branscher och områden. Med drygt 80 medarbetare har man kontor i Sverige, Norge och Danmark.