Optima Planta tar in kapital

Uppsalaföretaget Optima Planta tar in en investering om ca 4.4 mkr i en investeringsrunda som nyligen slutförts.

”Genom investeringen kan vi finansiera våra första franchiseenheter på marknaden samt fortsätta utveckla vår teknologi och bygga upp en organisation”, säger företagets grundare och VD, Lennart Sör.

Med vår metod att ge växten absolut bästa förutsättningar har vi som greentech-bolag målet att bevisa lönsamheten i konceptet och fortsatt expandera under 2021. Idag har vi en pilot-enhet i Uppsala och har målet att rulla ut fler nya enheter under året” fortsätter Lennart Sör.

Optima Planta är ett greentech-företag som utvecklat matematisk växtoptimering genom AI. Genom att odla i speciellt framtagna odlingsboxar ges växten unika möjligheter att växa. Metoden innebär att man spar upp till 99% vatten mot traditionell odling samt odlar helt utan bekämpningsmedel. I och med boxarna kan vem som helst odla var som helst när som helst.

För mer information kontakta:

• Robin Johansson, pressansvarig, 0736-248524, robin.johansson@optimaplanta.com
  • Lennart Sör, VD, 076-1671784, lennart.sor@optimaplanta.com