Optimera förvärvar Surahammars Bygg & Trävaror AB

Optimera fortsätter branschkonsolideringen och har idag ingått avtal om förvärv av Surahammars Bygg & Trävaror AB Optimera’s ambition är att bli en ledande aktör i Norden inom distribution och försäljning av byggvaror. Expansionen i Sverige började med förvärv av 17 byggvaruhus under 2006 och 2007. I år har 2 förvärv gjorts; Lidköpings Byggvaror AB och Vara Trä AB. I dag blev det klart med avtal om förvärv av Surahammars Bygg & Trävaror AB i Västerås. - Vi får nu ett mycket bra fäste i en expansiv region. Detta är ett naturligt steg i vår fortsatta tillväxt, säger Gunnar P Lund, VD för Optimera Sverige. De tidigare ägarna stannar kvar i bolaget. Tillträde kommer att göras i juni efter Konkurrensverkets godkännande. – Vi behöver en långsiktig partner med finansiella muskler för att kunna ta en ännu mer aktiv roll i branschkonsolideringen inom byggfackhandeln. Surahammars Bygg & Trävaror har haft en mycket positiv utveckling de senaste åren, men det finns mycket kvar att göra. Jag ser stora möjligheter till utveckling, både för bolaget och för de anställda, säger Lars Edvardson, VD för Surahammars Bygg & Trävaror. För mer information: Gunnar P Lund, VD Optimera Sverige, 040-692 37 13 (Mobil) Lars Edvardson, VD Surahammars Bygg & Trävaror AB, 0702-399 722 Optimera Svenska AB har en stark marknadsposition i södra Sverige. Företaget levererar byggvaror och tjänster till konsumenter och proffs. Optimera Sverige har drygt 700 anställda fördelade på 31 försäljningsställen och en omsättning på ca SEK 2,5 miljarder. Optimera Sverige ingår i Optimera Gruppen AS med huvudkontor i Oslo, omsätter ca SEK 12 miljarder och har 3400 anställda i Norge, Sverige, Danmark, Estland och Lettland. Koncernen ägs av franska Saint-Gobain och ingår i Saint-Gobain Distribution Nordic. Surahammars Bygg & Trävaror AB sysselsätter 38 anställda. Omsättningen uppgår till ca SEK 161 miljoner. Saint-Gobain etablerades 1665 och är med över 200 000 anställda i 54 länder en av Europas största industrikoncerner. Omsättningen uppgår till drygt SEK 390 miljarder. Verksamheten består i huvudsak av produktion och distribution av byggvaror, glasprodukter samt specialprodukter. www.optimera.se, www.saint-gobain.com