AXXOS utsett till Superföretag 2017 av Veckans Affärer och Bisnode

För andra året i rad utnämns AXXOS Industrisystem AB till Superföretag. En utnämning som ges till högpresterande privata företag i svenskt näringsliv.

Det känns roligt att bli uppmärksammade för att vi är framgångsrika i vår målsättning att ha långsiktig stabil tillväxt. Vi är i en mycket spännande position där våra lösningar efterfrågas från hela världen.

Anledningen till att vi får utmärkelsen är att vi har ambitiösa och mycket duktiga medarbetare, och duktiga kunder som hjälper oss att utveckla produkter i världsklass, säger Claes Gunnarsson, Managing Director, AXXOS.

Endast omkring en promille av företagen uppfyller kraven för att bli ett Superföretag. Det handlar om att öka både omsättning och vinst samtidigt som företaget måste visa på stabilitet och långsiktighet i affären. Kriterierna måste uppfyllas minst fyra år i rad för att komma med på listan.

Vi vill hylla Sveriges hjältar, de som bygger Sverige med jobb och långsiktig värdeökning i näringslivet. Att kunna se och lyfta fram trender och statistik hjälper både enskilda företag men också samhällsutvecklarna att tydligare styra och se resultat av sina satsningar, säger Pia Törnqvist på Bisnode

Om Superföretagen 2017

För att nå status som superföretag räcker det inte att bara vara bra i en gren, företaget måste behärska mångkampens alla inslag. Karakteristiskt för superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna.

Bisnode identifierar och rankar Sveriges Superföretag utifrån de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren. Av alla existerande aktiebolag är det endast 641 företag som kommer med på 2017 års topplista.