Microsoft Dynamics AX 2012 R3

Microsoft vill leverera ”Amazing customer experiences” och samverka med kunder på deras egna vilkor. ”Anytime” och ”Anywhere” är nyckelord i en mobilvärld och Microsoft fortsätter sitt fokus på mobilitet och appar. Vissa appar såsom den utmärkta Business Analyzern finns bara för Windows, medan andra såsom ”expense management” och ”time entry” finns för alla de stora mobila operativsystemen. Funktionellt så låg fokuset på lagerstyrning, transportplanering och ”demand management” alla funktionella områden som hjälper DIG att köra en agil verksamhet som levererar vad den lovat.

Så var det äntligen dags att få se lite mer av AX 2012 R3. Vi samlades ett gäng för att titta på Microsofts första training blitz för R3. Detta var den första av två training blitz som Microsoft planerat innan lanseringen av AX 2012 R3 i april.

Den första Blitzen var en övergripande presentation och sedan är del 2 tänkt som en djupdykning med fokus på industrivertikalerna.

Exempel på vad du kan vänta dig i AX 2012 R3. Denna bild togs på Convergence i Barcelona.

Microsoft Value Proposition

Microsoft började med att förklara värdet av deras erbjudande. Gartner säger att 2017 så kommer CMOs att spendera mer på IT än CIOs (http://www.forbes.com/sites/lisaarthur/2012/02/08/five-years-from-now-cmos-will-spend-more-on-it-than-cios-do/) detta innebär att man måste bredda fokuset. Detta innebär att man måste fokusera både på ”IT leadership” och ”Business Leadership”. Genom att Microsoft erbjuder EN lösning och EN plattform kan de realisera affärsvärden (”Realize Business Value”).

De tre stora teman som Microsoft valt är:

”Deliver Amazing Customer Experiences” – genom att samverka med kunder på deras egna villkor, närsomhelst, varsomhelst, genom fokus på mobilitet och appar. Ur ett retailperspektiv innebär detta fokus på omnichannel, och att på sikt att erbjuda kunden en liknande upplevelse över alla kanaler och även att kunna flytta kundvagnen mellan dessa olika kanaler och kunna avsluta köpet i valfri enhet. Här visade Microsoft en demo på den nya ”Online store”. Även den nya funktionaliteten kring önskelistor och ”Loyalty” är kopplade till detta tema.

”Run agile operations to deliver as promised” – genom att leverera funktionalitet kring “Demand management”, transportplanering och lagerstyrning.

”Expand your business” – genom att erbjuda MDM management som en hybrid lösning, d.v.s. att du kan synka MASTER data mellan olika instanser. Något som jag blev mycket imponerad av och ser framemot att lära mig mer om. Microsoft fortsätter också att satsa på BI och utökar antalet kuber dramatiskt till 90 st. De erbjuder också Business Analyzer som en Windows app för att rulla ut och göra affärsdata tillgänglig för alla (http://apps.microsoft.com/windows/en-us/app/microsoft-dynamics-business/a68e5f35-e5c3-4bf8-8427-2bfdfa01fd72).

De avslutade detta block med att prata om Lifecycle services (https://lifecycleservices.dynamics.com/) en produkt som jag verkligen gillar och det kommer bli intressant att följa denna framåt framför allt när det gäller dess möjlighet att modellera processer, validera egen utvecklad kod och dess övervakningsfunktionalitet för att få besked om ”hur systemet mår”.

Industri – Tillverkning

Nu var det dags att titta lite på funktionaliteten i vertikalerna och först ut var Tillverkning. Microsoft använder sig av ordet ”Dynamic” så precis som de pratar om ”Dynamic Retailer” inom Retail vertikalen pratar de här om ”Dynamic manufacturer”.

De bygger upp detta med hjälp av:

1. Innovation – koppla ihop kunder, leverantörer och anställda på nya sätt
2. Agil och responsiv – Justera behov dynamiskt och ta hänsyn till tillgång och regelverk kring varuförsörjning
3. Engagera människor – Inspirera till handling genom operativ intelligens

För att stödja detta kommer i R3:

1. Demand planning
2. Transportplannering
3. Lagerstyrning (stöd för wave picking och RF devices (HTML))

Microsofts erbjudande har sin grund i Blue Horseshoe Warehouse och Transportation Management modulerna som de köpte under 2013 och det är roligt att se att dessa redan har integrerats in i standard produkten så att alla kunder nu kan få tillgång till denna funktionalitet utan att köpa extra produkter.

Industri – Tjänstesektorn

Fokus på Professional Services, Media och underhållning och AEC (Arkitektur, Ingenjörer och Konstruktion, d.v.s. på engelska Architecture, Engineering & Construction).
Kännetecknande för alla dessa områden är att vertikalen är projektcentrisk, talang driven och bygger på humankapital.

Nyheterna i R3 är kopplade till mobilitet (tid- och utläggsrapportering) och integrationer till andra applikationer som CRM (CRM->AX för offerter), MS Project och Office 365.

Industri – Offentlig sektor

Microsoft lyfte fram att 63% av ERP implementationerna inom detta segment uppnådde inte förväntningarna och att 60% av projekten blev var missnöjda med funktionaliteten i systemet. I R3 så satsar de på följande områden: eProcurement, Leverantörsportal (self service) och utvärdering av offerter genom att poängsätta dem.

Licenshantering och prissättning

Microsoft fortsätter att förenkla sin licenshantering och har nu en edition av sin server licens (ca 7500 USD). Till detta köper man antingen användarbaserade licenser (en användare och många enheter) i form av Enterprise (ca 4000 USD) eller Funktionell (ca 1600 USD) användare eller enhetsbaserade licenser (en enhet och många användare) i form av Task (400 USD) eller Self Service (120 USD). Enkelt och bra!

AX vs SAP (HANA)

Nästa block handlade om hur Microsoft ser på SAP. SAP har en ny strategi som går ut på att bolaget skall bredda sig från ett affärsapplikationsbolag till ett affärsplattformsbolag. Fokus på mobilitet och att allt skall köras på HANA (SAPs in-memory databas/plattform)

SAP har för sina stora konton R3 (Business Suite 7), för Upper SMB (500-2500 anv) Business All in One, för Lower SMB (100-500 anv) Business by design och för Small Businesses (<100 anv) Business One.

Hur svarar du mot Hana? Prata om SQL Hekaton (SQL Server 2014) som bygger på in-memory OLTP, prata om SQL PowerPivot och SQL Hadoop. Påpeka att HANA är obeprövat, orsakar leverantörslåsning och att det är dyrt.

Hur tävlar vi mot SAP - två scenarion:

1. Kunden kör inte SAP. SAP kommer in med industri mallar och gör lösningsförsäljning mot linjen. AX fokusera på Dynamic business, agilt och att du kan få adderat värde från existerande investeringar. AX erbjuder en integrerad affärslösning som bygger på ett Microsoft och ett globalt partnernätverk med vertikal erfarenhet.

2. Kunden kör redan SAP. SAP försöker aktivera licenser som kunden redan köpt och existerande kontrakt för att omvandla dessa till andra produkter. De fokuserar också på frågan om AX är redo för de stora bolagen (Enterprise readiness)? AX fokusera på konsolidering av applikationer, lägre TCO, bättre UI, bättre fit för verksamheten. Försök hitta specifika linjeprojekt där du kan erbjuda snabb ROI.

Varför skall du kunden välja AX?

1. UI & Produktivitet – ser ut som och arbetar utmärkt tillsammans med andra Microsoft produkter
2. Kraftfull enkelhet – Välj funktionalitet från 5 industrivertikaler
3. Agilt – Bygger på en modern arkitektur och är enkel och flexibel att anpassa
4. Beslutsstöd – inbyggd self-service BI
5. Valfrihet – kring pris, support, implementations partner och hur du väljer att deploya lösningen
6. TCO – Låg kostnad att anskaffa, Lägre kostnad att underhålla

Hur kan vi attackera SAP?

1. Komplexitet - >250 miljoner kodrader, >60000 skärmbilder och >60000 tabeller
2. Agilitet – ABAP påminner om COBOL. SAP behöver många människor för att göra en demo, detta återspeglas även i projekten och UX anpassningar.
3. TCO – prismodellerna gör att lösningarna blir dyrare och dyrare med tiden
4. User Experience – Användarupplevelsen är en konsekvens av deras data modell som driver ”musklick” och är svår att anpassa
5. One Microsoft – du kan återanvända kompetens och redan gjorda investeringar

Microsoft investerar mer och Microsoft levererar även konsument produkter.

SAP säljtaktik:

1. Kundreferenser – Microsoft har 18000 Dynamics kunder
2. Funktionalitet – Fokusera på kundens behov
3. Priser – jobbar med fasta priser, men bemannar då ofta projekten med oerfaret folk och lägger mycket jobb på kunden)
4. Support – SAP har certifierade support ingenjörer
5. Snabba implementationer – Deras lösning är svår att anpassa, fit är bara 72% och har fått mixad feedback från analytiker. Prata om Microsofts Fast start som möjliggör snabba implementationer.

Veta mer?

Den första training blitzen avslutades med information om var man kan lära sig mer.

För de som har tillgång till Partner Source så finns där en mängd information, alternativt om man är kund så kan man gå in på Customer Source.

Har man inte tillgång till dessa rekommenderar jag följande tre länkar:

-   http://www.youtube.com/user/msdyncomm/videos - Microsoft Dynamics Youtube Channel
-   http://blogs.msdn.com/b/dax/ - The Microsoft Dynamics AX product team blog
-   https://community.dynamics.com/ax/default.aspx - Microsoft Dynamics AX community

För den som vill titta på training blitzen I sin helhet (ca 4 timmar) kan ni göra det via följande länk:

Jag hoppas ni fann denna artikel intressant och vi kommer följa upp med en liknande artikel efter training blitz 2 i slutet på februari.

För de som vill lära sig ännu mer kan jag varmt rekommendera Convergence i Atlanta den 4-7 mars 2014, inte bara för informationen kring R3 utan även för nätverkandet och den insyn man får i olika partnerlösningar.

• Datorer, datateknik, programvaror

• microsoft dynamics ax