Jonas Lindström ny VD för Orc Software

Orc Softwares styrelse har utsett Jonas Lindström till ny verkställande direktör. Jonas Lindström kommer från Front Capital Systems där han varit VD och ersätter Nils Nilsson som kvarstår i sin nuvarande roll fram tills dess Jonas Lindström formellt tillträder, vilket är senast i september 2005. Magnus Böcker, styrelseordförande i Orc Software kommenterar "Nils Nilsson har sedan Orc Software bildades 1987 byggt ett av Sveriges framgångsrikaste mjukvaruföretag med en bred och internationell kundbas, en unik teknologisk plattform och dedikerade medarbetare. Nils har nu själv tagit initiativet och varit drivande i att lämna över ledarskapet till ny kraft för fortsatt utveckling av Orc Software". Jonas Lindström kommenterar "Orc Software är den ledande aktören som erbjuder teknologi för avancerade market makers, professionella handlare och mäklare. Att få möjligheten att leda detta bolag genom nästa fas skall bli mycket intressant och stimulerande. Min förhoppning är att kunna bidra med kunskaper som förstärker Orc Softwares möjligheter att fortsätta leverera världsledande produkter till sina kunder och att fortsätta arbetet med att bygga partnerskap inom vår bransch". Nils Nilsson kommenterar "Vi ser återigen ett ökat intresse i marknaden och att då kunna lämna över VD-skapet till Jonas Lindström känns spännande men är samtidigt odramatiskt. Timingen att lämna över till Jonas kunde inte vara bättre och det kommer ge mig möjlighet att fokusera på det jag gör bäst, nämligen utveckling och försäljning av Orc Softwares mest avancerade teknologi. Jag är övertygad om att Jonas kunskap och erfarenhet från branschen kommer bidra positivt till Orc Software och bolagets kunder". Magnus Böcker avslutar "Jonas Lindström bidrar med en unik branschkunskap och en förmåga att kombinera kundförståelse med ett starkt affärssinne. Det kommer att förstärka Orc Softwares möjligheter att leverera ökat värde till såväl kunder som aktieägare. Med Jonas som ny VD har Orc Software alla möjligheter att fortsätta växa". Front Capital Systems, dotterbolag till SunGard Data Systems, erbjuder lösningar för mäkleri, trading och riskhantering. Företaget har kontor i 13 länder och cirka 340 medarbetare. Sedan Jonas Lindström tog över VD-skapet år 2000 har Front Capital Systems växt kraftigt. Jonas Lindström började sin karriär på IBM. 1995 blev Lindström VD och partner i Soft Applications som bland annat levererade tjänster till den finansiella sektorn. Delar av bolaget såldes 1999 till Front Capital Systems. För mer information: Magnus Böcker, Styrelseordförande, +46 (0)8 405 60 00 Presskonferens (på svenska) Klockan 11.00 (CET) inbjuder bolaget till presskonferens på bolagets kontor i Stockholm, Birger Jarlsgatan 32A med Magnus Böcker, Jonas Lindström och Nils Nilsson närvarande. Telefonkonferens (på engelska) Klockan 12.00 (CET) inbjuder bolaget även till telefonkonferens. Internationella deltagare: +44 (0) 20 7162 0187 Svenska deltagare: +46 (0)8 505 201 14. (OBS: Även deltagare från London respektive Stockholm skall slå riktnumret.) Orc Software erbjuder teknologi för avancerade market makers, professionella handlare och mäklare. Orc-teknologin används i 20 länder och erbjuder marknadsaccess till mer än 80 börser. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen och har verksamhet i Chicago, Frankfurt, Hongkong, London, Milano, Moskva, New York, Stockholm, St Petersburg, Sydney, Tokyo, Toronto, Wien och Zürich. Under 2003 uppgick företagets omsättning till 249 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 74 miljoner kronor. www.orcsoftware.com