Anna Åberg, entreprenör och digital nomad

Blogginlägg -

Anna Åberg är en av författarna bakom "Skapa ditt drömliv - Hur självsbotörer blir självhjälpare "

"Boken vänder sig till kvinnliga entreprenörer och ledare. Vi vill ge dem en metod för att hantera sina rädslor så att de kan skapa det företag de vill ha, vara den ledare de vill vara och skapa det liv de önskar", säger Anna Åberg.

1.Vad har du för bakgrund och vad jobbar du med idag?

Jag har en varierad bakgrund med studier inom kulturhistoria, sociologi och psykologi. Jag startade mitt första företag 1986 och hjälper nu småföretagare att strukturera sina verksamheter så att de kan jobba mindre och tjäna mer. 2012 sålde jag allt jag ägde och började leva som digital nomad. Har skrivit boken ”En digital nomad - får man leva som man vill?” Jag har sedan 2012 rest ett par varv runt jorden och levt i länder som Malta, Indonesien, Mexiko, USA, Spanien och England.

2.Vilken typ av självsabotör skriver du om i boken?

I boken har jag skrivit om flera sabotörer bland annat Kompenseraren, Rebellen, Att stå i skuggan.

3.Vilket generellt råd vill du ge till folk därute som kämpar med dessa frågor?

Att se självsabotörerna är nyckeln. När de blir sedda måste de förändras.

4.Vad har arbetet med att vända självsabotörer till självhjälpare inneburit för dig?

Att jag kunnat verkställa mina drömmar bland annat att resa runt världen och att skapa frihet i tid och pengar.

5.Vad har du förverkligat i ditt drömliv?

Geografisk frihet, frihet i tid och pengar.

• Vad är en självsabotör?

Kärt barn har många namn. Självsabotörer är samma sak som ego, skuggan eller aptjatter beroende på vilken tradition man talar om. Självsabotörer är aspekter av vårt psyke som har till syfte att skydda oss från det som egot uppfattar som fara. Självsabotörerna kommer fram när vi går utanför vår komfortzon och gör förändringar. De talar i vårt sinne och säger bland annat saker som: ”Det går aldrig!” ”Hur kan du vara så dum att du tror att du kan lyckas med det?” ”Det är farligt!”

När vi, omedvetet, tror på självsabotörerna så genomför vi inte de förändringar vi vill. Vi stannar inom komfortzonen och lever livet som vi alltid levt det.Med konceptet självsabotörer blir det lättare att se självsabotage, lättare att distansera sig från självsabotage och genomföra de förändringar man önskar.Faktum är att när man ser självsabotörerna, inte fastnar i rädslorna de sprider utan lyssnar till kunskap de förmedlar, så omvandlas de till självhjälpare.

• Vad är en självhjälpare och kan alla hitta en?

Självhjälpare är motsatsen till självsaborörer. När man ser självsabotörerna vänder de per automatik till sin motsats och blir en kraftfull hjälp till det man vill uppnå. Ett exempel är Splittraren som blir Fokus.

Alla har självhjälpare dolda bakom självsabotörerna.