Anna Lönnqvist bloggar Om kärlek – Tills kärleken skiljer oss

Anna Lönnqvist bloggar Om kärlek – Tills kärleken skiljer oss

"Detta manus fastnade jag för direkt. På 90-talet arbetade jag inom telekom. Jag hörde rykten om vilda korridorfester, man pratade om fruar som ringde receptionen och grät efter sina "försvunna" män. Romanen behandlar frågor som; Är det ok för en chef att ha ett förhållande med en medarbetare, en 16 år yngre sådan? Vad är egentligen det "perfekta" livet? Varför är ytan viktigare än innehållet? Hur mycket kan du stå ut med för att få bo i en arkitektritad villa, med en man som "vet vad han vill" och tjänar mycket pengar? Vems karriär är viktigast? Dessa och andra frågeställningar behandlar Anna Lönnqvist suveränt i sin roman Tills kärleken skiljer oss" säger Ewa Åkerlind, Förläggare

Om kärlek – Tills kärleken skiljer oss

I vår debuterar jag med relationsromanen ”Tills kärleken skiljer oss”, som jag skrev med tanken att ha just kärleken i centrum. Kärleken så som den kan utspela sig i våra liv. Genom att bedra eller bli bedragen. Genom att älska på riktigt eller upprätthålla en fasad utåt, fast ditt inre håller på att rämna. Kärlek som skiljer oss åt eller för oss samman. En otrohetsroman kanske någon kommer att viska. Men det är kärlek som handlingen kretsar kring. Bara att den kan ta sig så många olika uttryck. Och är det kanske så att det vi ser ligger i betraktarens ögon? Att det perfekta livet är fullkomligt för någon, medan så ofullkomligt det bara kan bli, för någon annan?

Kärlek. Nog är det en lek allt, många gånger

Jag vet människor som varken vill läsa eller prata om otrohet. Som låtsas att det inte finns. Som gör allt för att hålla kvar vid det yttre, fast deras inre krackelerat. Som känner till att deras partner är otrogen. Men tycker att ytan, livet tillsammans, är viktigare.

Vad är ett perfekt liv? Hur mycket kan vi stå ut med för att ha det bra ställt, kunna jämföra oss med grannen i huset bredvid och åka på dyra resor utomlands? Hur pass väl känner vi vår partner och oss själva? Vad är det viktigt när livet ställs på sin yttersta spets? Och är det okej att förälska sig om partnern är betydligt yngre eller äldre än en själv? Är verkligen kärleken störst av allt? Dessa och andra frågor ställs i min roman. Svaren finns där och i vårt inre.

Om romanen ”Tills kärleken skiljer oss”

Susanna är gift med sin ungdomskärlek och har just fått sitt efterlängtade andra barn. Hon har en chefsposition och bor i en nybyggd arkitektritad villa med sin man som gör internationell chefskarriär. De har inrett hemmet med de rätta statusmarkörerna, designmöblerna och prylarna. Rätt bil. De lever ett på alla sätt ”perfekt liv”.

Trots detta växer sig tomrummet inom henne allt större. Passionen i äktenskapet är sedan länge död och hon drömmer om att bli sedd som kvinna och fantiserar om andra män. När hon träffar sexton år yngre David befinner hon sig snart i en intensiv romans. Åtrån leder till att hon överträder tabun, och trasslar in sig i en härva av osanningar. Hon ljuger inte bara för sina närmaste, utan även för sig själv. När maken blir erbjuden ett nytt toppjobb utomlands blir hon tvungen att fatta svåra beslut. När allt verkar lugnt briserar hela fasaden och Susanna inser att det trygga familjelivet hon alltid eftertraktat, det perfekta livet, som de senaste månaderna fått allt större och djupare sprickor, är på väg att gå i tusen småbitar. Är allting redan för sent?

Om mig

Jag är född i Luleå 1973, har man och två barn och bor sedan tjugo år tillbaka i Stockholm. Min barndoms somrar tillbringade jag i Västerbotten, vid Umeälvens strand. Hit återkommer jag för att skriva och finna lugnet och tystnaden. Jag är civilingenjör i Industriell ekonomi och när jag inte skriver, driver jag eget företag inom IT och telekom.