"Boken handlar om att övervinna svårigheter, våga anta nya utmaningar och samtidigt njuta av resan! Perfekt bok för att peppa barnen i ditt liv"

Aron Anderson är Aron Tiger - ny barnbok för att peppa barnen i ditt liv!

Hur ska man få mod när man egentligen är väldigt rädd? Och kanske man tror att man är helt annorlunda mot andra och ingen kan förstå hur man känner det? Om detta handlar Aron Anderson och Ebba Dagsdotters nya bok Aron Tiger lär sig simma.

Att lära sig något nytt kräver tålamod och träning

Att utmana sina rädslor. Att känna mod. Att verkligen våga göra något man egentligen är rädd för. Det är vad denna bok där Aron Tiger lär sig simma handlar om. Men även om att vi ser olika ut, har olika egenskaper och möjligheter och så är vi alla lite rädda för vissa saker.

Och det krävs mod för att utföra dem. Men vi kan, och man ska inte ge upp – för det tar lite tid och träning för att lyckas med det man vill. För att lära sig något nytt måste man kämpa ibland. Som när man ska lära sig läsa, eller skriva, eller som för Aron – att lära sig att simma. Det handlar om tålamod och träning, att hantera motgångar och att inte ge upp!

Ebba Dagsdotter är författare och illustratör.

I Ebba Dagsdotters böcker finns figurer med olika personligheter, olika sätt att ta sig an problem, olika sätt att hantera dem. Men de hjälper alltid varandra. Och är alltid snälla mot varandra.

Det här är den andra boken om Aron. Tidigare boken i serien heter Aron Tiger bestiger berg som är en inspirationsbok om att se möjligheter i livet med eller utan funktionshinder. En varm och klok äventyrsberättelse med äventyraren och föreläsaren Aron Andersons sju råd om hur du når din dröm som grund.

Aron Anderson är äventyrare och föreläsare och Aron Tiger är Aron Anderson.

”Knappt åtta år ung fick Aron Anderson ett ofattbart besked: han hade cancer. På sin åttonde födelsedag fick han sin första cellgiftsbehandling. Cancern var envis och krävde en omfattande operation som gjorde att han hamnade i rullstol. Men operationen räddade också hans liv – ett liv han i dag lever till fullo.

Aron Anderson har varit med i tre olika sporter i fyra olika Paralympics, åkt flera Vasalopp, cyklat till Paris och simmat till Åland. Dessutom har han genomfört en Svensk klassiker under 24 timmar och bestigit Kilimanjaro. Rullstolen till trots.

Trots att cancern drabbat honom flera gånger har Aron Anderson vägrat släppa taget om livet eller idrotten. Han är ett levande bevis på att ingenting är omöjligt och besitter en sällan skådad livsgnista och positivitet som smittar av sig på alla som möter honom.

Aron Anderson brinner för att hjälpa andra och är ambassadör för Barncancerfonden. Genom sina otaliga projekt och expeditioner har han under många år samlat in pengar till deras livsviktiga forskning och verksamhet. Han är även en mycket flitigt föreläsare som med över 100 föreläsningar per år hjälper några av Sveriges största företag att maximera sin potential och uppnå sina mål.”

Journalister och bloggare: beställ recensions- och läsex via: recex@ordberoende.com