En psykologisk thriller

En förlorad vän - STHLM bakom fasaden

Författaren till De likas lek är tillbaka med en tät skildring av det mörker som döljer sig bakom Stockholms glättiga yta en värld fylld av hemlöshet och missbruk. Hur långt är man beredd att gå för att dölja sanningen? Och vad händer när den till slut kommer fram?

När Malin får veta att hennes barndomsvän Kattis plötsligt gått bort väcks gamla minnen till liv. De har inte setts sedan våren då allt gick fel.

Hon bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hänt hennes vän och inser snart att Kattis dött under märkliga omständigheter. Hon upptäcker snart att hon inte är ensam i jakten på sanningen, och att det finns andra krafter som gör precis allt för att dölja den. Dessutom tycks hennes död ha ett samband med vad som hände för tjugotvå år sedan. Sökandet får oanade konsekvenser och leder henne till platser hon aldrig trodde hon skulle besöka.

Men det är också en berättelse om förlorad vänskap och viljan att hitta tillbaka till det som varit och svårigheten att behålla det som finns. Hur långt är man beredd att gå för att ta reda på sanningen? Och vad händer när den kommer fram och ger svar man kanske inte vill ha?

Författaren till De likas lek är tillbaka med en tät skildring av det mörker som döljer sig bakom Stockholms glättiga yta - en värld fylld av hemlöshet och missbruk. Hur långt är man beredd att gå för att dölja sanningen? Och vad händer när den till slut kommer fram?

"När jag arbetade på Söder gick jag varje dag av tåget vid Mariatorget och förbi Polishuset och Maria Polkliniken där de hemlösa fick antabus. Deras sorgsna ansikten och magra kroppar gjorde mig nyfiken. Hur blev de hemlösa, hur hamnade de där? Jag ville skriva en historia om hur en enskild händelse kan förstöra en människas liv och hur lätt det är att hamna utanför samhällets normer," säger Therese Slettengren.

Therese är uppvuxen i Stockholm och bor sedan många år tillbaka på Lidingö. Hon är utbildad jurist men driver idag ett bolag inom kommunikation och marknadsföring. Hon har alltid fascinerats av människans drivkrafter, hur det förflutna påverkar oss och de val vi gör ett tema som återkommer i hennes skrivande.

Boken utkommer den 15 mars 2023.

För recensionsex mejla: recex@ordberoende.com

Journalister och bloggare: beställ recensions- och läsex via: recex@ordberoende.com