Julefrid eller - Hur har du det egentligen hemma?

Julefrid eller - Hur har du det egentligen hemma?

Julen kan vara glitter och värme, men den kan även vara tung och svår. Maria Blomqvist adresserar i boken En vacker dag lämnar jag honom ett viktigt och stort problem, där hon beskriver hur det är att leva i en relation fylld av psykisk och fysisk misshandel. Hon tycker att det är så viktigt att vi vågar visa civilkurage.

Hur har din granne det, din syster eller jobbarkompis egentligen? Vågar du ställa frågan, vågar du gå på din egen magkänsla och säga till, anmäla och ställa upp som en sann vuxen person? Nu nalkas en för många en lång ledighet med många förväntningar och krav, julen som för många innebär en större del av dygnet i hemmets kanske inte alla gånger så lugna vrå.

Detta är ju ofta helgen som man bunkrar upp lite extra från systembolaget. Alkoholen och ångesten går ofta hand i hand. Konsekvenserna kan vara att kvinnor och barn inte har någonstans att ta vägen när ledigheten är för lång och de inte är trygga i sina egna hem. Men som anhörig eller vän är det inte alltid så lätt att se varningssignalerna. Och det är verkligen inte lätt att veta vad man ska göra. I Marias bok finns hjälp och stöd att få. Kanske kan man börja med den till synes enkla frågan ”hur har du det egentligen hemma?”.

Vi ger ut böcker som berör. Tänkvärd litteratur som med humor och glädje inspirerar och ger perspektiv. Våra böcker handlar om livets skörhet, själslig utveckling och intressanta människoöden och speglar hur vi ser på oss själva och andra.

Relaterat innehåll