Relationsthrillern "De förblindade" utkommer den 8 mars

Inspirerad av verkliga händelser djupdyker författaren in i ämnet subtil psykisk misshandel. När vi har har oturen att möta en människa med ett mörker upptäcker vi det oftast inte till en början. Och vi hinner inte springa för livet innan det är för sent ...

De förblindade är en psykologisk relationsthriller där huvudkaraktären Clara von Essen, psykolog med egen mottagning, möter galleristen Maximilian Malmström. En man med lågmäld personlighet men en magnetisk karisma.

En bit in i relationen inser Clara att hon delar en mörk hemlighet med en av sina patienter. Upptäckten leder henne ner i en djup labyrint och tvingar henne att ställa frågan till sig själv: Vem är egentligen frisk och vem är galen?

De förblindade är första delen i trilogin Den tredje dimensionen. Redan innan utgivning väckte manuset intresse hos både svenska produktionsbolag och utländska filmagenter.

"Jag är så glad för att intresset från utlandet är så stort fastän den ännu inte är utkommen i Sverige", säger författaren Katarina Wilk.

Om författaren

Katarina Wilk är mest känd för sin populärmedicinska bok På väg in i väggen eller bara i förklimakteriet? som är översatt till sju språk och omtalats i flera medier internationellt.

Tidigare har Katarina har även utkommit med två skönlitterära titlar, varav den ena med titeln #walkwithme nominerades i Storytel Awards 2018 för bästa ungdomsbok.

Uppväxt med kultur sedan barnsben har hon jobbat med text hela sitt liv som journalist, copywriter och chefredaktör. Hon har startat flera bolag och är en av grundarna till talaragenturen BYWRTRS. Att skriva och läsa är för henne att överleva.

Journalister och bloggare: beställ recensions- och läsex via: recex@ordberoende.com