Rekordintresse för mänskliga rättigheter

2008 års MR-dagar äger rum i Luleå senare denna vecka, den 13-14 november. Konferensen lockar i år rekordmånga deltagare - redan nu är över 3500 personer anmälda. Bakom succén står ett både brett och vasst program med sammanlagt över 200 talare, ett lockande utbud av kultur samt inte minst ett stort engagemang och intresse för mänskliga rättigheter i regionen.

Under det övergripande temat "Mänskliga rättigheter i en globaliserad värld" fokuserar 2008 års MR-dagar bland annat temat "Urfolk och minoriteter". Victoria Tauli-Corpuz, ordförande i FN:s permanenta urfolksråd, talar om FN:s nyligen antagna urfolksdeklaration som ger urfolk självbestämmanderätt, och Rodolfo Stavenhagen, FN-rapportör, skildrar hur urfolkens existensvillkor snabbt förändrats.

Andra höjdpunkter är utdelningen av Per Angerpriset, regeringens MR-pris, till Biskop Sebastian Bakare från Zimbabwe, den stora satsningen på mänskliga rättigheter i kulturens tecken med film, sång, musik, teater m.m. samt uppmärksammandet av att FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter fyller 60 år. Det senare sker genom att David B. Roosevelt, sonson till Eleanor Roosevelt som ledde arbetet med att ta fram förklaringen, berättar om sin farmors insats.

Praktisk information

Har du inte ackrediterat dig? Skicka ett mail till caroline.matsson@mrdagarna.se senast onsdag kväll kl 18.00. Ackreditering går också att ordna direkt i kulturens hus från kl 08.00 på torsdag.

Ett presscenter finns i Kulturens Hus bakom lilla scenen. Här finner du volontärer som kan hjälpa dig i kontakten med talare och kulturarbetare. Här arrangeras också en rad intressanta presskonferenser.

Vad är MR-dagarna?

MR-dagarna, Nordens största forum för mänskliga rättigheter, är folkrörelsernas forum för mänskliga rättigheter och en mötesplats för praktiker, politiker, studenter, tjänstemän, aktivister och forskare. Under två dagar varje år hålls denna konferens för att bidra till att utveckla idéerna om och tillämpningen av mänskliga rättigheter i Sverige och internationellt. Under MR-dagarna arrangeras ett stort antal seminarier, workshops, debatter, kulturevenemang och mycket annat.

Vi är MR-dagarna

Tio organisationer står gemensamt som arrangörer av MR-dagarna: DemokratiAkademin, Diakonia, Föreningen Ordfront, Raoul Wallenberg Institutet, Sensus studieförbund, Svenska Helsingforskommittén, Svenska kyrkan, Svenska Röda Korset, Teologiska Högskolan i Stockholm och Utrikespolitiska Institutet.

Mer info får du på www.mrdagarna.se eller genom att kontakta Caroline Matsson på

caroline.matsson@ordfront.se eller telefon 070-982 11 31, alternativt

Erika Nordvall Falck på erika.falck@redcross.se eller telefon 0920-23 72 25, 070-60 55 34

Jenny Bjarnar