I kvarteret Hållstugan öppnar två nya spännande restauranger: Plankton och MeiWei.

Krögarjakten är i hamn – två nya restauranger till kvarteret Hållstugan

Det pågår en omfattande förnyelse av kvarteret Hållstugan intill Stortorget i centrala Örebro. Här skapar ÖrebroBostäder AB en levande mötesplats både för örebroare och besökare. Byggprojektet omfattar bostäder, restauranger, butiker, caféer, ett nytt torg och gröna stråk. Nu har ÖBO gjort klart med två nya restauranger till kvarteret.

ÖrebroBostäder AB (ÖBO) har tidigare berättat att restaurang Basta öppnar i kvarteret Hållstugan. Nu presenteras ytterligare två spännande restaurangkoncept.

Plankton – fisk och skaldjur med hållbarhet i fokus
Krögaren och Kumlasonen Johan Danielsson driver idag restaurangerna Fiskbaren och Strandbaren i Slite på Gotland. Nu är det klart att han öppnar den nya restaurangen Plankton i kvarteret Hållstugan.
– På Plankton sätter vi hållbarhet och lokalproducerade råvaror i fokus, och fisk och skaldjur ligger oss varmt om hjärtat. Vi kommer att erbjuda dagsfärsk fisk som sätter prägeln på vår lunchmeny. Men även om tyngdpunkten alltid ligger på fisk och skaldjur kan någon kötträtt smyga sig in på menyn. När dagens lunch är serverad går vi över till en skräddarsydd kvällsmeny i samarbete med lokala partners, berättar Johan Danielsson.

Johan Danielsson vill sprida matglädje – och ser fram emot att komma hem till Närke:
– Jag har börjat längta hem till Närke och ser fram emot att starta verksamhet i kvarteret Hållstugan. Vi på Plankton vill dela matglädjen och inspirera till en ökad användning av lokalt producerade råvaror för en hållbar framtid. I kvarteret Hållstugan vill vi bygga en ny matdestination för hela Närke.

MeiWei – asiatisk fusion i dess rätta bemärkelse
MeiWei kommer att servera traditionella asiatiska maträtter med en modern twist. Maten tillagas och presenteras på ett medvetet och genuint sätt där Asien tydligt möter Skandinavien.

Krögaren Philip Luu har varit verksam i restaurangbranschen i över 30 år och driver idag restaurangen Rice & Noodles med framgång.
– MeiWei kommer att fylla ett tomrum i Örebros restaurangutbud. Både örebroare och besökare till vår vackra stadskärna förtjänar att kunna njuta av en asiatisk fine dining-restaurang. Vi har länge letat efter en bra lokal med ett unikt läge. Det ska bli väldigt spännande att vara en del i det nya kvarteret Hållstugan som växer fram, säger Philip Luu.

Krögarjakten – ett vinnande recept
För att hitta rätt krögare till de nya restauranglokalerna i kvarteret drog ÖBO i gång ”Krögarjakten”. Krögare fick under parollen ”Har du det vinnande receptet? Då har vi den perfekta lokalen” möjlighet att ansöka om ett hyreskontrakt i kvarteret Hållstugan. Och intresset visade sig vara stort, ansökningar kom in från hela landet.

Karin Österdahl, lokalutvecklare på ÖBO Lokaler, har lett Krögarjakten:
– Jag är väldigt nöjd över mixen av restauranger vi får i kvarteret, med olika typer av mat och olika typer av krögare som kommer locka örebroarnas smaklökar. Blandningen av kända örebroprofiler, erfarna restaurangägare och entusiastiska entreprenörer stärker hela Stortorget som matdestination, säger Karin Österdahl.

För att välja ut de nya restaurangerna satte ÖBO, med Karin Österdahl i spetsen, ihop en jurygrupp av örebroare som brinner för att utveckla staden. En av dem är Jenny Blåder, som arbetar med destinationsutveckling på Örebrokompaniet:
– Mat och måltid ligger i tiden, inte minst som en reseanledning, och att det finns ett brett och bra utbud är angeläget i vårt arbete att marknadsföra Örebro. Restaurangerna och det nya kvarteret kommer tillföra extra guldkant på en redan vacker stadskärna och bli en ny unik mötesplats för både örebroare och besökare, säger Jenny Blåder.

Vill du driva verksamhet i kvarteret Hållstugan?
I nya kvarteret Hållstugan skapar ÖBO totalt 25 lokaler – en blandning av butiker, kontor, restauranger och caféer. Nya restaurangkoncept, en modern matbutik, skönhetssalong och tandläkare är några exempel.

ÖBO söker fortfarande de sista pusselbitarna, här finns möjlighet att driva verksamhet i ett av Örebros bästa lägen med direkt närhet till citypulsen, populära grannar och ett stort flöde av kunder. Kanske något för dig och ditt företag?

Vill du veta mer?
Kontakta gärna Karin Österdahl, lokalutvecklare ÖBO Lokaler:
karin.osterdahl@obo.se