Äldre ungdomar sommarjobbar som ledare för yngre barn och ungdomar i arrangemanget Sommar i Vivallaparken.

Sommar i Vivallaparken – aktiviteter för sommarlediga barn och unga

Under flera år har det arrangerats aktiviteter under sommarlovet för barn och unga i Vivalla. Under nio veckor fylls dagarna med skattjakter, tjejkvällar, volleyboll, kulturaftnar, familjedagar, pysselhörna, loppis, basket med mera. De senaste åren är det ÖBO som tillsammans med olika föreningar, Västerporten, Vivalla folketshus och Örebro kommun driver verksamheten. Och det är lyckat! Äldre ungdomar får sommarjobb då de under några veckor ansvarar för de yngre barnens aktiviteter. Aktiviteterna drar runt 100 barn varje dag och alla aktiviteter är gratis och öppet för alla.

Malika Bouallala, grundare av BK, Örebro multibasketklubb, berättar att det under lördagen den 20 juli ordnades en talangtävling där alla var välkomna att uppträda och det lockade upp emot 200 barn och unga.

Nu är det tre veckor kvar och sedan är sommarlovet slut, men engagemanget fortsätter. På de olika loven under vintern händer det också en massa roliga saker, men då heter det Vinter i Vivallaparken.

Mona Liljenskog som är boendeutvecklare på ÖBO och en av drivkrafterna bakom Sommar i Vivallaparken, menar att man inom projektets ramar också försöker väva in olika teman. I år finns det högaktuella temat avfall med i projektet.

-Vi på ÖBO utbildar våra feriepraktikanter inom temat avfall. Dessutom försöker både vi och föreningarna skapa olika aktiviteter för barnen som till exempel sopsorteringstävlingar, avslutar Mona Liljenskog.

För mer information vänligen kontakta

Mona Liljenskog, boendeutvecklare
Örebrobostäder