Visionsskiss för det nya kvarteret Hållstugan i Örebros city.

Hållstugan – ett attraktivt stadskvarter får ny karaktär

Nu startar förnyelsen av kvarteret Hållstugan i centrala Örebro. Intill Stortorget i hjärtat av Örebro ligger kvarteret Hållstugan som nu ska få en helt ny karaktär. Målet är att skapa ett attraktivt stadskvarter som blir en trygg och levande mötesplats för örebroare och besökare. Projektet startar nu och kommer att stå klart år 2025 och omfattar en mix av bostäder, butiker, caféer, restauranger, torg och gröna stråk.

Kvarteret får cirka 100 nya bostäder, ett 30-tal lokaler skapas och de två befintliga husen med 40 bostäder renoveras.

-Förnyelsen av kvarteret Hållstugan innebär att vi tillför stadens centrum ännu fler kvaliteter, till glädje och nytta för både örebroare och besökare. Det nya inre torget ska präglas av liv och rörelse och ge en modern, men småskalig känsla med uteserveringar och intressanta butiker som lockar till besök. Vi ser fram emot att ge kvarteret en tydlig och attraktiv roll i Örebros utbud, säger Ulf Rohlén, vd på ÖrebroBostäder.

ÖBO arbetar med förnyelsen tillsammans med Castellum, som äger övriga fastigheter i kvarteret. I samarbete med Arkitektbyrån Brunnberg & Forshed har ett förslag på en ny utformning av de sydöstra delarna av kvarteret tagits fram. Totalentreprenör för ny- och ombyggnaden är Skanska Sverige AB.

-Vi ser med tillförsikt på det stundande samarbetet med Skanska. Vi har goda erfarenheter av ett gott samarbete sedan tidigare i omdaningen av stadsdelen Vivalla, säger Ulf Rohlén.

-Vi är både glada och stolta över uppdraget att i samverkan med ÖBO bygga kvarteret Hållstugan och som örebroare känns det extra roligt att bidra till staden utveckling. När projektet är färdigt kommer Örebro fått ytterligare ett finrum för arbete, boende och umgänge, säger Peter Thorsén, distriktschef, Skanska Sverige AB

För mer information vänligen kontakta
Ulf Rohlén, vd ÖrebroBostäder AB
ulf.rohlen@obo.se

Vår affärsidé är att erbjuda attraktiva bostäder och lokaler med bredd och variation i god boendemiljö. Vår vision säger att våra erbjudanden ska möta örebroarnas olika behov och önskemål samt att vi tillsammans utvecklar ett attraktivt Örebro där människor trivs, vill bo och verka.