Örebro stad: ICON

Mötes- och evenemangsambassadörer hyllas på slottet

Mötes- och evenemangsbranschen fick en rivstart efter pandemin och bidrog till att 2022 blev ett av de bästa åren någonsin för besöksnäringen i Örebro. Nu är det dags att lyfta dem som gjorde jobbet, menar Örebrokompaniet. Tillsammans med landshövding Lena Rådström Baastad bjuder de in över 80 mötes- och evenemangsambassadörer till lunch och diplomutdelning på Örebro slott på fredag 16 juni.

Trots att hela första kvartalet var tydligt märkt av pandemin, blev 2022 en stor framgång för en hårt ansträngd besöksnäring. Ett stort antal kongresser och större evenemang bidrog till att Örebro åter kunde ta position som en av Sveriges ledande mötes- och evenemangsstäder.

- Kongresser och evenemang är viktiga för Örebro av många anledningar. Personerna bakom dem förtjänar därför både uppmärksamhet och tack för sin insats, säger Pernilla Körberg Törnqvist, chef för möten och evenemang på Örebrokompaniet.

Sedan ett antal år har Örebrokompaniet och landshövdingen hedrat Örebros mötesambassadörer vid en årlig träff. Nu utvidgas de inbjudnas krets till att även omfatta evenemangsarrangörer.

- För att bli inbjuden krävs att det finns ett lokalt värdskap bakom mötet eller evenemanget och att det är nationellt eller internationellt med främst inresande gäster. För möten gäller att antalet deltagare vara minst 100 personer för nationella möten medan de internationella är oavsett deltagarantal. Kriterierna för evenemangen är att de ska sticka ut och stärka stadens platsvarumärke alternativt skapa stort inresande med över 3000 personer, berättar Pernilla.

84 personer kommer att delta på lunchen på slottet. 49 av dem kommer från mötesbranschen, medan 23 deltar från evenemangsbranschen. Samtliga kommer att få ta emot ett diplom. På lunchen medverkar även ledande representanter från kommun och region. Pernilla Körberg Törnqvist konstaterar att inbjudningslistan visar upp ett brett spektrum av arrangemang.

- Vi kommer att lyfta stora och kända publika evenemang som Open Art och Conventums hela utbud och stora breddevenemang som Örebrocupen och Tiomilaorienteringen. Men vi har också politiska kongresser, till exempel Moderaternas Sverigemöte, en lång rad kongresser i regi av universitetet och universitetssjukhuset och näringslivsinriktade möten som Site Visiondagarna.

Fakta

Lunchen arrangeras i Rikssalen på slottet, fredag 16 juni kl. 12-14. Journalister är välkomna att träffa de inbjudna och ta bilder. Meddela oss gärna i förväg om ni avser att delta. För ytterligare information, kontakta Pernilla Körberg Törnqvist, chef för möten och evenemang på Örebrokompaniet, 0706-80 61 83.