Pernilla Andersson (Foto: Jennifer Neimi), Jens Lekman (Foto: Ellika Henrikson), Isabella lundgren (Foto: Izabelle Nordfjell) & Jenny Wilson (Foto: Oskar Omne)

Det närmar sig premiär för Örebro länsteaters konsertsatsning.

Under fyra tillfällen under hösten kommer Länsteaterns scen intas av några av landets mest framstående och uppskattade artister.

”Teatersalongens atmosfär och intima scen skapar unika konsertupplevelser för publiken. Man kommer sitta ovanligt nära artisterna och dessutom i teaterns stämningsfulla miljö. Jag tror både publiken och artisterna ser väldigt mycket fram emot det här” säger Rikard Lekander, konstnärlig ledare för Örebro länsteater.

Först ut att inviga Örebro länsteaters konsertkoncept är Jens Lekman. Han har hyllats världen över och är en av Sveriges mest älskade indie-artist och trubadur. Han har fått otaliga utmärkelser och lysande recensioner och snart kommer han alltså till Örebro Länsteater för att spela vad som kanske blir hans enda spelning under hösten.

"Jag hade egentligen tänkt ägna hösten åt skrivandet, det är ju ändå det man gör bäst då, men så kom det här fina erbjudandet om att spela på Örebro Teater och det kunde jag inte tacka nej till. Så detta verkar bli den enda spelning jag gör i höst. Ska bli riktigt fint!" säger Jens Lekman.

Konserterna är ett samarbete med Kulturaktiebolaget. Ett samarbete som varit inspirerande för båda parter.

"Det känns fantastiskt att vi får vara med på det här! Härlig musik i en unik miljö. Kul att huset kan användas för flera kulturella inslag. Vi ser fram emot det här" säger Erik B Löfgren (Kulturaktiebolaget)

Övriga artister som spelar på Örebro länsteater i höst är:

28 oktober 19.00 – Isabella Lundgren – en hyllning till Bob Dylan

16 november 19.00 – Jenny Wilson

30 november 19.00 – Pernilla Andersson

Kontaktperson Örebro länsteater

Nick Strömgren
nick.stromgren@lansteatern.se

Kontaktperson Kulturaktiebolaget

Erik B Löfgren
erik@cognosco.se

Intervjuer med artisterna

Björn Lycklig Wallgren
bjorn@kulturaktiebolaget.se

Örebro länsteater ägs av Region Örebro län och Örebro kommun. Vi har som uppdrag att erbjuda invånarna i länet professionell teater av hög konstnärlig kvalitet samt att vara en regional resurs, för såväl professionella teateraktörer och amatörteater som för skolan i dess olika former. Örebro länsteater har antagit en vision som lyder: Teatern i centrum – av staden, i det demokratiska samtalet och i människors vardag.

Örebro länsteater ska vara en fri och obunden kraft som genom sitt konstnärliga arbete initierar, kritiserar och reflekterar över de processer som skapar samhället. Teater skapar flerdimensionella berättelser som visar på tillvarons komplexitet och skapar bränsle till engagemang och samtal. Örebro länsteater turnerar i hela Örebro län men verksamhet är koncentrerad till Örebro där huvudscenen Örebro Teater, annexscenen Nya China samt teaterns verkstäder ligger. Vi ger årligen cirka 300 föreställningar.