Foto: Mats Bäcker

Kung Lear på ny experimentscen på Örebro Teater

Anna Pettersson är först ut med en nytolkning av Kung Lear, när Örebro Teater slår upp dörrarna till sin nya experimentscen Studion, i samband med premiären den 30 oktober. I rollen som Kung Lear ser vi Hanna Lekander.

Anna Petterson har tidigare hyllats för sina tolkningar av klassiska verk, där hon utmanar normer, traditioner och maktstrukturer. När hon nu gör Kung Lear på Örebro Teater vill hon återigen utforska perspektiven.

– Jag intresserar mig mycket för publikens förväntningar på det som anses vara de klassiska dramerna. Texterna som då var nyskapande och bröt konventioner förknippas idag med välkända genres och invanda teatertraditioner. Därför uppfattar vi ibland inte när de gamla pjäserna faktiskt berättar något om vår egen tid, säger Anna Pettersson, regissör.

Föreställningen görs som en monolog, med Hanna Lekander i rollen som Kung Lear. Ett formexperiment som stärks av ljus, ljud och videoprojektioner av kompositören Gustave Lund och produktionsbolaget StreamTeam.

– Kung Lear är ju en roll som brukar föräras vissa äldre skådespelare som anses mogna uppgiften. Som ett förtroende eller ett stipendium. Rollgalleriernas Ferrari, skådespelaruppgifternas créme de la créme. Nu är det Hanna Lekanders tur att gestalta den mytomspunna härskaren, fortsätter Anna.

Föreställningen har premiär den 30 oktober, kl. 16.00 på Studion, Örebro Teater.

Mer information: https://orebroteater.se/forestallningar/kung-lear/

För intervjuförfrågningar eller recensionsbiljetter, kontakta Karin Schöllin, karin.schollin@orebroteater.se eller 0730-44 98 53.