Örebro länsteater anordnar temakvällar om sexuellt våld

Örebro länsteater anordnar temakvällar om sexuellt våld

Lo Kauppi, Malin Berg, Parwin Hoseinia och Anna Asp. Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography

I samband med pjäsen Befrielsefronten anordnar Örebro länsteater i samarbete med ett antal organisationer tre temakvällar i anslutning till föreställningarna. Temakvällarna hålls efter föreställningen, ca 21.15 i caféet på Örebro Teater.

Program:

Torsdag den 4 februari 21.15 – 22.00
Britten Uhlin från Kvinnohuset samt Kristin Gager och Emma Källvik från Tjejjouren presenterar sina verksamheter följt av diskussion och mingel.

Onsdag den 10 februari 21.15 – 22.00
Arne Holmberg från nätverket Män för jämställdhet Örebro och Tomas Wetterberg, ordförande i riksorganisationen och sakkunnig i jämställdhetsfrågor, berättar om nätverket och upprinnelsen till att det blev till. På plats finns också representanter för Örebro Läns Mansmottagning. Efter presentationen diskussion och mingel.

Torsdag den 18 februari 21.15 – 22.15
Ida Östensson från föreningen FATTA håller en kortare föreläsning och därefter finns möjlighet att ställa frågor och mingla.

Temakvällarna är kostnadsfria och kräver ingen föranmälan. Du behöver heller inte gå på Befrielsefronten just den aktuella kvällen för att delta.

Om organisationerna:

Kvinnohuset i Örebro
Kvinnohuset i Örebro är en ideell förening som erbjuder professionell hjälp och en fristad åt våldsutsatta kvinnor och barn. Den största delen av arbetet består av stödjande och rådgivande verksamhet men de har också ett skyddat boende för hotade kvinnor som tvingats lämna sina hem. www.kvinnohusetorebro.se

Örebro tjejjour
Örebro tjejjour är en partipolitisk och religiöst obunden feministisk förening. Huvudsyftet är att skapa en fristad för tjejer som är, eller har varit utsatta för fysiskt, psykiskt eller sexualiserat våld i olika former. Alla tjejer är välkomna (till oss) och inga problem är för små. orebro.tjejjouren.se

Män för jämställdhet
Män för Jämställdhet är en ideell och partipolitiskt obunden riksorganisation som verkar för jämställdhet och kvinnofrid, och mot mäns våld och övergrepp - inklusive mäns våld mot män. Fokus ligger på förändring av sociala mansnormer som kopplar ihop manlighet med makt och olikhet i förhållande till kvinnlighet. www.facebook.com/mfj.orebro

FATTA
FATTA är en ideell medlemsförening för alla oavsett kön eller icke kön som vill engagera sig mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning. FATTA bygger på över 150 anonyma personers berättelser om sex som inte skett på deras villkor. De insamlade berättelserna ligger även till grund för en låt och musikvideo av artisterna Cleo, Syster Sol, Kristin Amparo och Nasteho Osman producerad av Embee. Låten och musikvideon släpptes den 9 september 2013 tillsammans med en debattartikel skriven av initiativtagarna. www.fatta.nu

Örebro Läns Mansmottagning
Örebro Läns Mansmottagning är en ideell förening som finansieras genom ekonomiska medel från Socialstyrelsen och Region Örebro län. De erbjuder en kvalificerad behandling med fokus på mäns våld i nära relationer.Det övergripande syftet med vår verksamhet är att bidra till barns, kvinnors och mäns säkerhet och hälsa genom att stoppa våldet mot närstående. Örebro Läns Mansmottagning riktar sig till våldsutövande män, oberoende av sexuell läggning. www.orebromansmottagning.se

Kontakt
Vill du veta mer eller bevaka temakvällarna på något sätt, tveka inte att kontakta oss.

Pontus Olofsson, pressansvarig Örebro länsteater
pontus.olofsson@lansteatern.se, 019-689 89 15

Agneta Bertilsson, producent Örebro länsteater
agneta.bertilson@lansteatern.se, 019-689 89 13

Petra Weckström, VD Örebro länsteater
petra.weckstrom@lansteatern.se, 019-689 89 06

Örebro länsteater ägs av Region Örebro län och Örebro kommun. Vi har som uppdrag att erbjuda invånarna i länet professionell teater av hög konstnärlig kvalitet samt att vara en regional resurs, för såväl professionella teateraktörer och amatörteater som för skolan i dess olika former. Örebro länsteater har antagit en vision som lyder: Teatern i centrum – av staden, i det demokratiska samtalet och i människors vardag.

Örebro länsteater ska vara en fri och obunden kraft som genom sitt konstnärliga arbete initierar, kritiserar och reflekterar över de processer som skapar samhället. Teater skapar flerdimensionella berättelser som visar på tillvarons komplexitet och skapar bränsle till engagemang och samtal. Örebro länsteater turnerar i hela Örebro län men verksamhet är koncentrerad till Örebro där huvudscenen Örebro Teater, annexscenen Nya China samt teaterns verkstäder ligger. Vi ger årligen cirka 300 föreställningar.