Sverigepremiär för Det normala livet

Sverigepremiär för Det normala livet

Bär du omkring på några extra kilon? Är du orolig för att lukta svett? Är du livrädd för att tappa kontrollen? Lider du dessutom av lätt paranoia? Grattis, du är helt normal.

Den 19 januari är det premiär för Det normala livet på Örebro teater. I denna danska komedi får vi möta tre helt normala människor i sina bästa år. De är mitt uppe i sitt alldeles normala självförverkligande, när de plötsligt inser att de är iakttagna. Någon – eller något – förföljer dem. Sakta men säkert går det upp för dem att kontrollorganet Inre Stasi observerar allt de gör. Och inte gör. Om de inte tränar dagligen, om de inte är smala och slanka med perfekt hy - då anmäler Inre Stasi dem. Så det gäller att ha kontroll. För om man inte har kontroll över sin kropp – vad har man då kontroll över?

Det normala livet är skriven av Christian Lollike, Danmarks nya stjärnskott på teaterhimlen och fick ett lysande mottagande vid urpremiären på Aarhus Teater. Pjäsen är en drastisk och skarp komedi om kontrollbehov och frihetslängtan. En drift med normaliteten och ett maniskt träningspass. Så trä på dig svettbanden och jympa med i denna helt normala, paranoida komedi.

Produktionsteamet för Det normala livet består av elever från Stockholms dramatiska högskola som gör sin praktik vid Örebro länsteater.

Inför min praktik var det tre saker jag önskade mig. En viktig pjäs, en teater i framkant som har en tydlig dialog med publiken och samtiden och såklart ett bra team! I Örebro fick jag alla tre! Säger regissören Carl Johan Karlson

Repetitionerna för Det normala livet är i full gång sedan slutet av november och premiären är den 19 januari på Örebro teater.

Medverkande:

Maria Simonsson
Maria Simonsson, född 1980, började som barnskådespelare på Dramaten som åttaåring i Strindbergs Stora Landsvägen i regi av Peter Stormare. Därpå följde en rad teater och tv-produktioner, hon spelade bland annat huvudrollen i sitcomserien Pappas flicka på SVT mellan åren 1997 och 1999. Efter examen från Teaterhögskolan i Malmö 2007 har Maria bland annat arbetat med clown- och comediagruppen 123Schtunk i ett flertal produktioner och barn/ungdomsscenen Mittiprickteatern i Stockholm. På Örebro länsteater har vi kunnat se henne i Syrror, FAME Visukalen och Pojke med resväska.

Peter Järn
Peter Järn har arbetat som skådepelare sedan 1998 och arbetar inom teater, TV, film och radio. Peter har tidigare arbetat på Riksteatern, Unga Klara, moment:teater, Lumor, Teater Tribunalen och Romateatern. 2010 arbetade han med regissören Rikard Lekanders teatergrupp Farozonen. Han har kunnat ses i TV i produktioner som Gustafsson 3 tr, Oskyldigt dömd och Ett gott parti. Han har också medverkat i Beck: Levande begravd (2008) och Vampyrer (2008). Senast kunde han ses i Gengångare & Zombies på Malmö stadsteater.

Marika Holmström
Marika Holmstöm är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och har arbetat på bland annat Boulevardteatern, Uppsala Stadsteater, Ung scen Öst och nu senast i Turteaterns uppmärksammade Den nya gudomliga komedin. Marika är inget nytt ansikte på Örebro länsteater. Hon har tidigare medverkat i föreställningar som En uppstoppad hund (2001), Trettondagsafton (2003) och Hanneles himmelsfärd (2004). Marika har också setts i TV-produktioner som Återkomsten, serien OP 7 och nu senast i Arne Dahl - de största vatten.

Produktionsuppgifter
Av: Christian Lollike