Måsen 22 och Måsen 23

Öresundsporten säljer två fastigheter till Veidekke i Lund

Öresundsporten säljer fastigheterna Måsen 22 och Måsen 23 till Veidekke Bostad. Affären omfattar totalt 10.400 kvm byggrätt bostäder på centralt belägna Väster i Lund.

Försäljningen är ett led i projektet ”Gröna Lund” som pågått sedan 2014 och som varit ett samarbetsprojekt mellan Lunds kommun, Veidekke och Öresundsporten. På fastigheterna i centrala Lund byggs totalt ca 100 lägenheter i ett för Lund unikt förtätningsprojekt. Detaljplan antogs i december 2017 och byggstart beräknas till våren 2020. Projektet förväntas vara klart för inflyttning 2025.

– Öresundsportens strategi är att äga, förvalta och utveckla fastigheter i Öresundsregionen. Vi är stolta över att bidra till en positiv stadsutveckling i Lund. När projektet nu går in i nästa fas är det naturligt för oss att sälja fastigheterna till Veidekke Bostad som varit vår partner genom projektets gång, säger Ole Bang Pedersen, vd för Öresundsporten AB.

Affären slutfördes den 20 mars 2019.