Wagner HP 30

Orkla House Care tar över säljuppdraget för Wagner Pro i Sverige

Med start 1 februari 2020 tar Orkla House Care över säljuppdraget för Wagner Pro för hela den svenska marknaden och stärker därmed sin position som främsta partnern inom måleriverktyg.

Det utökade samarbete med Wagner är en del av Orkla House Cares strategi - att vara en helhetsleverantör inom proffssegmentet mot fackhandeln. Tillsammans med varumärkena Anza Pro och Mirka erbjuder Orkla House Care ett brett utbud av proffsprodukter för den svenska marknaden.

”Det känns jättebra att vi får möjligheten att arbeta vidare med Wagner Pro för hela den svenska marknaden. Ambitionen är att driva och utveckla marknaden med Wagners innovativa produkter som är en viktig del av vår produktportfölj mot proffsmarknaden”, säger Camilla Kempe, Nordic brand manager principals på Orkla House Care.

Wagner arbetar med innovativ appliceringsteknik för perfekta ytor inom ”gör det själv”, proffsegment, industri och är en stark aktör i Europa och USA. Sortimentet som Orkla House Care erbjuder från Wagner är färgsprutsmaskiner riktade mot proffssegmentet men även den ökande ”gör-det-själv”-marknaden.

”Det utökade samarbetet med Wagner breddar vårt erbjudande för både ”gör-det-självare” och proffs. Vi stärker därmed ytterligare vår position som den naturliga partnern när det gäller måleriverktyg. Det gör oss till en starkare och bättre helhetsleverantör för våra kunder och partners på den svenska marknaden”, säger Torbjörn Holm, Commercial Director Orkla House Care.

Orkla House Care förbereder övertagandet av Wagners befintliga kunder genom stort fokus på utbildning av personal och slutanvändare. Säljkåren som ger support över hela landet är väl rustade för att satsa ytterligare på Wagner Pro-försäljningen.

”De enastående tillväxtsiffrorna, den positiva feedback från kunderna, den goda kundrelationen och Orklas högpresterande organisation har gjort att vi beslutat att samarbeta gällande distributionen av hela Wagners verksamhet kring innovativ appliceringsteknik för både ”gör-det-självarna” och den professionella delen i Sverige”, säger Markus Sonnenstatter, President DF EMEA på Wagner.

1 februari 2020 börjar Orkla House Care sälja Wagner Pro som enda partner i Sverige.

Kategorier

Nordens ledande producent av måleriverktyg och en av de stora aktörerna även globalt. Att göra det lättare att måla har alltid varit utmaningen för Orkla House Care. Hos oss finns några av de mest kända varumärkena inom måleri, och sortimentet rymmer allt från traditionella penslar med träskaft till avancerade färgsprutor som tar målandet till nya nivåer. Kort sagt allt som gör det lättare att måla. Egna varumärken som Anza och Anza Pro tillsammans med externa varumärken som Mirka, Wagner, Moldex och Skydda säljs på den svenska marknaden.

Simon Strömberg

Presskontakt Brand Manager Anza PRO 076-131 09 80
Marie Sennevik

Presskontakt Brand Manager ANZA
Camilla Kempe

Presskontakt Commercial Project & Partner Manager
Annika Bok

Presskontakt Marknadschef Anza/Anza Pro
Målarpodden

Nordens ledande producent av måleriverktyg.

Orkla House Care är Nordens ledande producent av måleriverktyg. Varumärken som Anza, Anza Pro, Mirka, Wagner, Moldex och Skydda säljs i Sverige.

Orkla House Care
Tallvägen 6