Nästa generations ätande är redan här

Nästa generations ätande är redan här

Matvanor förändras hela tiden och kan vara svåra att förhålla sig till. Därför har vi tagit hjälp av experterna i branschen och frågat dem hur nästa generations ätande kommer att ser ut. Utifrån deras kunskaper och våra egna omvärldsinsikter ser vi åtta tydliga trender för nästa generations ätande, som är här för att stanna.

− Next is Now är inte bara ett koncept utan också ett förhållningssätt. Framtaget för att vi tillsammans med våra kunder vill ligga i framkant när det kommer till framtidens matvanor, hållbarhet och industrins bidrag, säger Sara Westerlin, projektledare för Next is Now på Orkla Foods Sverige.

Hur tar man reda på vad nästa generations mat är?

− Jo, man frågar oberoende experter inom flera olika, men ack så relevanta, områden. De sitter nämligen på en djup kunskap inom just sitt område, då de kartlagt attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet. Den kombinerade kraften i deras kunskaper, erfarenheter och analyser blir därmed till ett ovärderligt verktyg för oss och alla andra som inte bara vill sitta still i båten, utan faktiskt hjälpa till att styra skutan åt rätt håll.

Vad säger experterna om framtidens mat?

− Utifrån experternas och våra omvärldsinsikter ser vi åtta tydliga trender för nästa generations ätande. Health, Flex,Grazing, Things Wrapped In Things, Big Flavours, Less Waste, Smart Take Away och Personalization.

Hur göra om man vill veta mer om Next is Now?

− Då kommer man till Malmö den 24 maj. Då arrangerar vi ett lanseringsevent för alla som vill vara med och skapa framtidens hållbara och hälsosamma mat tillsammans med oss. Oavsett om man kan komma eller inte, tycker jag man ska se alla filmer med våra experter och läsa mer om de åtta trenderna på vår webb.Om man fortfarande törstar på mer kunskap efter det och är hungrig på att ta sitt hållbarhetsarbete vidare, då kontaktar man mig så sätter vi upp ett möte.