Abba sill

Abba skruvar upp volymen i ny kampanj – traditionell sill en del av framtidens mat

MSC-märkt sill, -fiskbullar, -tonfisk och Middagsklart, Abba erbjuder ett hav av möjligheter som går att variera efter tycke och tillfälle. För att inspirera fler att upptäcka att sill inte bara platsar på midsommarbordet, utan är helt rätt i tiden som en klimatsmart och god rätt, skruvas nu volymen upp i ny kampanj.

– Sill är en av de mest klimatsmarta fiskarna vi har. Vi vill få fler att inse att sill är god, nyttig mat som vi borde äta mer av i framtiden. Vi fortsätter att ta ställning för vår miljö och vill inspirera fler att äta mer klimatsmart mat där sill skulle kunna ta plats i fler sammanhang än vid de stora högtiderna. Lagom till Midsommar lanserar vi därför en ny kampanj där vi skruva upp volymen från Kungshamn, säger Malou Wik Yeung, Marknadschef Abba, Orkla Foods Sverige.

Abba har en lång tradition som folkkärt varumärke och är en kvalitetsgaranti för alla som vill laga, äta och bjuda på mat från havet. All förädling av Abba sill sker i Kungshamn med den bohuslänska skärgården utanför fönstret och med direkt utsikt över Smögen. Kampanjen engagerar och väcker känslor genom att visa fram den storslagna miljön som sillen kommer från och den roll som varumärket spelar i glada sommarminnen, sockerstinna påskfiranden och förväntansfulla julaftnar, samt inte minst vardagsmiddagen mitt i veckan. Stjärnskottet Daniela Sörensen står för tonerna under en nytolkning av låten ”En gång jag seglar i hamn”, av Stig Olin.

– Daniela är en otrolig talang och vi är väldigt glada över att hon hjälper oss att förmedla den känsla vi vill få fram och därmed förnya riktningen för ett av våra mest anrika och folkkära varumärken. Dessutom är hon ett av Sveriges största fan av Abba fiskbullar i dillsås, vilket gör det extra kul, fortsätter Malou Wik Yeung, Marknadschef Abba, Orkla Foods Sverige.

Bakom produktionen av kampanjen står Acne med regissören Daniel Wårdh och kommunikationsbyrån Food & Friends

Framtidslöftet från Abba
Abba vill inspirera och förenkla för människor att umgås och välja mat från havet som både vi och havet mår bra av – idag och i framtiden. Abba har alltid haft ett starkt miljöengagemang. Sedan 2011 är all sill från Abba MSC-certifierad och kommer från hållbara bestånd. Målet är att hela sortimentet ska vara MSC-certifierad 2020.

Om Kungshamn
Idag arbetar omkring 240 personer på Hagaberg i Kungshamn, som räknas till en av de mest moderna anläggningarna inom fiskförädling. Till anläggningen hör också råvarucentralen Bergrummet där rom, skarpsill och andra sillsorter lagras. Sillen kryddas enligt gamla recept och rommen tas omhand som finaste champagne.

Orkla är din vän i vardagen. Vi är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda. I Sverige är Orkla verksamma inom fyra affärsområden; Foods, Confectionery & Snacks, Care och Food Ingredients. I vårt sortiment har vi starka varumärken som Felix, Paulúns, Abba, OLW, Jordan, Grumme och många fler.