En av Sveriges mest sålda köttbullar blir vegetarisk

En av Sveriges mest sålda köttbullar blir vegetarisk

För att skynda på förflyttningen mot växtbaserad mat lanserar nu Orkla en växtbaserad version av en av svenskarnas vanligaste vardagsmiddagar - Felix Små Delikatessköttbullar får konkurrens i fryshyllan av Felix Vegetariska Delikatessbullar. De vegetariska delikatessbullarna ser ut och smakar så likt originalet som möjligt, men är istället baserade på växtprotein i form av vete- och ärtprotein, och klimatavtrycket är mer än 80 procent lägre.

- Vi vill göra maten som vi älskar mer klimatsmart. För att göra det möjligt för alla att äta mer växtbaserat måste smakerna hänga med och vad är då bättre än att göra en vegetarisk variant av en av våra absoluta favoriter, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Marknaden för växtbaserade livsmedel växer explosionsartat. Till exempel är marknaden för frysta vegetariska komponenter ca 750 miljoner och den växte med 9,7 procent det senaste året*. Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter via dagligvaruhandeln ökade med ca 30 procent. De flesta svenskar, hela 80 %, försöker minska sin klimatpåverkan genom hållbara matval i vardagen, visar Felixbarometern, som nyligen publicerades. En tredjedel av svenska hushålls klimatpåverkan kommer från maten men växtbaserade alternativ sänker ofta koldioxidavtrycket från maten med över 80 procent.

- Alla ska kunna äta hållbart utan att offra maten som man är van att äta och känner sig trygg med. Inte minst för familjer med barn är det viktigt att vardagsmaten går snabbt och smidigt att förbereda och det får inte innebära extra barriärer att maten är vegetarisk, varken svårare tillagning eller smak, säger Thomas Sjöberg, marknadschef, på Orkla Foods Sverige.

De växtbaserade delikatessbullarna har samma smakprofil och liknande kryddor som köttbullarna och innehåller även potatis likt köttbullarna. Bullarna har även samma storlek och utseende som originalet. Produkten är helt vegansk. Förpackningen är gjord av 60 procent växtbaserad plast.

Felix Vegetariska Delikatessbullar börjar säljas i svenska livsmedelsbutiker from vecka 40.

* Källa Nielsen, DVH, värde MAT v2820

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.