Jessica Nithenius ny vd för Orkla Care Sverige

Jessica Nithenius ny vd för Orkla Care Sverige

Den 1 februari tillträdde Jessica Nithenius som ny vd för Orkla Care Sverige. Hon ersätter Jens Engström, som nu lämnar bolaget. Jessica har jobbat i olika roller på Orkla sedan 2010, senast som Marknadsdirektör för Orkla Care Sverige.

– Jag känner mig både ödmjuk och stolt över att få förtroendet att leda Orkla Care Sverige in i framtiden. Vi har så många stjärnor i både våra talangfulla medarbetare och fantastiska varumärken, så jag ser verkligen fram emot kraften vi alla kan skapa tillsammans, säger Jessica Nithenius, nytillträdd vd för Orkla Care Sverige.

Jessica har en lång bakgrund inom konsumentvarubranschen, med flera seniora roller bakom sig. Förutom över tio år på Orkla, där hon bland annat varit både försäljningsdirektör och marknadsdirektör på Orkla Care Sverige, har hon även arbetat på Barilla/Wasabröd både för svenska och norska marknaden.

Genom att ännu snabbare kunna leverera effektiva och hållbara produkter och lösningar inom hälsa, hudvård, sårvård, hygien- och hushållsartiklar hoppas jag att Orkla Care Sverige ska kunna bli ännu mer konkurrenskraftiga och bidra till mer välmående i vardagen, säger Jessica Nithenius.

Under 2020 har Orkla Care Sverige bland annat lanserat nya förpackningar för varumärkena Active Care, Pharbio, Pikasol och Gevita, som alla gått över till ytsmarta fyrkantiga förpackningar av återvunnen plast. Under 2021 kommer fler nyheter att lanseras på den svenska marknaden.

– Att våra produkter ska vara effektiva, relevanta för konsumenten och miljömässigt hållbara står alltid i fokus för vårt innovationsarbete. Under 2021 har vi flera spännande lanseringar som jag hoppas kommer att tas emot positivt av marknaden, säger Jessica Nithenius.

Om Orkla Care Sverige

Orklakoncernen är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till bland annat dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. I Orkla Care Sveriges portfölj ingår varumärken inom hälsa, hudvård, sårvård, hygien- och hushållsartiklar, bland annat Grumme, Bliw, Salvequick, L300, HTH, Jordan, Nutrilett, Möller’s och Pharbio. Flera av dessa produceras i Orklas fabrik i Falun. Orkla Care Sverige är en del av Orkla Care AB, som under 2019 totalt omsatte cirka 1,6 miljarder SEK.