Klimatvecka i skolmatsalen för 170 000 barn

Klimatvecka i skolmatsalen för 170 000 barn

Skolor i 32 kommuner över hela Sverige lagar den här veckan skolmat inom planetens gränser. Enligt forskningen innebär det en klimatbudget på ett snitt av 2,5 kg Coe för en veckas skolluncher, i jämförelse med snittet som har en klimatpåverkan på ca 10 kg Coe1. Satsningen med klimatveckan görs som en del utav ett långsiktigt arbete för att minska skolmatens klimatpåverkan och initiativet drivs av Orkla FoodSolutions.

I Sverige står maten för ca 30 procent av hushållens klimatpåverkan. Om vi ska äta inom planetens gränser bör klimatbudgeten för en måltid ligga på 0,5 kg CO2e (lunch/middag). Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 1,8 kg CO2e1 – så vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen.

- Kommuner och skolan har en viktig roll att spela i det här arbetet, och så klart har även vi som stor leverantör och agendasättare i branschen ett stort ansvar. En speciell klimatvecka är en bra möjlighet att öka kunskapen kring matens miljöpåverkan och på så sätt skapa en förståelse kring vilken skillnad man faktiskt kan göra genom den mat man väljer att servera, säger Kristina Fransson, Direktör FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Intresset för klimatsmart mat har ökat de senaste åren. Klimatveckan har gjort succé över hela Sverige och fått fler skolor kommuner att ansluta sig varje år. I år är det inte mindre än 32 kommuner som är med och temat för året är street food. Något som initiativtagarna Orkla FoodSolutions tror kan få allt fler barn att gilla vegetariskt och uppskatta klimatveckan.

- Rätter med kött har i genomsnitt ca 80 procent högre klimatpåverkan än växtbaserade alternativ, vilket gör att det mest effektiva sättet att minska på utsläppen från vad vi äter är att skifta till en mer växtbaserad kost, men det är oerhört viktigt att smakerna hänger med och att det är mat man känner igen, för den klimatsmartaste maten är den som också hamnar i magen, säger Kristina Fransson.

För att under klimatveckan nå målet att laga skolluncher inom planetens gränser jobbar skolorna utifrån inspirerande goda recept. Fokus ligger på att inspirera till en förändring och att laga mer hållbart, genom att till exempel minska på matsvinnet och laga mer växtbaserat.

I år fick skolor runt om i landet skicka in sina förslag på recept och flera vinnare utsågs. Bland annat Sandra Ostwald från Munkedals kommun som gjort en Ćevapi wrap med ajvargurt och picklade grönsaker.

- Vi har testat rätten på alla skolor och det har gått hem bra. Skolmaten står för den största delen av den offentliga måltiden som serveras i Sverige, och det är jätteviktigt att vara med och driva utvecklingen. Klimatveckan är ett bra sätt att göra en satsning. När man gör något gemensamt med andra kommuner är man starkare, säger Sandra Ostwald, Platsansvarig Kock på Utvecklingscentrum Munkedal, Munkedals kommun.

1Källa WWF Matkalkylatorn

Om klimatveckan – Fast Fusion Climate Week

Orkla FoodSolutions har skapat och utvecklat plattformen för klimatveckan, Fast Fusion Climate Week. 32 kommuner och mer än 170 000 elever deltar i klimatveckan som genomförs för fjärde året i rad. Temat för årets klimatvecka är flexitariansk street food. Både hälsoaspekten, och inte minst smakupplevelsen är minst lika viktiga ingredienser som klimat- och hållbarhetshänsyn.

Målet för veckan för deltagande kommuner är att hålla sig inom en klimatbudget av 2,5 kg CO2e (0,5 co2e per måltid) för en hel veckas skolluncher räknat på 5 dagar, vilket enligt forskningen är det som krävs för att vi ska hålla oss inom planetens gränser och nå 1,5-gradersmålet.

Kockarna som varit med och skapat årets klimatberäknade rätter är Camilla Sump Johansson, Orkla FoodSolutions, Johan Holster, Orkla FoodSolutions, Maria Sundberg, Sundsvalls kommun, Per Eklund, Sundsvalls kommun, Michael Bäckman, Huddinge kommun och Sandra Ostwald från Munkedals kommun.

Samtliga recept är klimatberäknade och finns tillgängliga i Orkla FoodSolutions receptbank. Läs mer om klimatveckan på: orklafoodsolutions.se samt www.climateweek.se

Deltagande kommuner:

Bjuv, Burlöv, Eksjö, Eslöv, Fagersta, Falkenberg, Helsingborg, Höör, Kalmar, Karlsborg, Katrineholm, Landskrona, Ljungby, Lomma, Lund, Mellerud, Nacka, Nyköping, Partille, Sandviken, Sotenäs, Stockholm Stad, Sundbybergs, Sundsvall, Svedala, Säffle, Trelleborg, Trollhättan, Trosa, Umeå, Västerås, Östersund