Nu kommer Sveriges mest älskade ostbåge i en vegansk version

Nu kommer Sveriges mest älskade ostbåge i en vegansk version

Nu kommer Sveriges mest älskade snacks, OLW´s cheez doodles, också i en vegansk variant. Den växtbaserade trenden är fortsatt stark, även inom snacks. Med en mild och god cheddarsmak är den unik inom sitt segment. OLW cheez doodle® Vegan finns i butik från och med vecka 33.

Den veganska trenden är fortsatt stark och Orkla har under de senaste åren satsat på veganska och vegetariska produkter, både inom befintliga och nya varumärken. Allt fler konsumenter gör medvetna val när de handlar. Och allt fler svenskar, framförallt i den yngre målgruppen, väljer att äta växtbaserat av olika anledningar. Men när det kommer till snacks är det trots allt smaken som är allra viktigast.

OLW cheez doodle® Vegan är en god, vegansk cheez doodle i OLW cheez-familjen. Produkten är spröda majsbågar med smak av mild cheddarost som smälter i munnen. Helt veganska och utan ost - men ändå ostiga.

- Vi lägger stor vikt vid smak och njutningsupplevelsen när vi tar fram nya produkter. Vi gjorde den första cheez doodlen redan 1968, så vi har lång erfarenhet av produktutveckling. När gäller snacks är det smaken som är viktigast och genom ett noggrant val av kryddor och smakkombinationer har vi lyckats skapa en helt vegansk båge med ostsmak. Den milda cheddarsmaken är perfekt, säger Malou Yeung Kadir, marknadschef på OLW.

- Vi har nyligen lanserat en ny vegansk smakvariant på linschips med smak av ost och jalapeño som har fått ett fantastiskt bemötande från konsumenter. Men det vi fått allra flest önskemål om genom åren är en vegansk cheez doodle, så jag är väldigt glad över att kunna presentera en växtbaserad variant av vår storsäljare, säger Malou Yeung Kadir, marknadschef på OLW.

Stark tillväxt
    Veganska snacks är ett segment med stark tillväxt. Bara det senaste året har OLW presenterat flera nyheter inom det veganska snackssegmentet, exempelvis Veganska Linschips och bönbollar i flera olika smakvarianter.

OLW cheez doodlez Vegan kommer i storleken 200g. Ostbågarna tillverkas i snacksfabriken i värmländska Filipstad. Förpackningen består av fossilfri plast gjord på tallolja, något som OLW lanserade på de mest populära potatischipssorterna redan under 2020. De nya påsarna är tredjepartscertifierade av ISCC och påsarna har ett halverat klimatavtryck jämfört med påsar av fossil plast.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.