Nu skrivs svensk livsmedelshistoria

Nu skrivs svensk livsmedelshistoria

1400 anställda. 4,8 miljarder i omsättning. Procordia växer ytterligare genom sammanslagningen med Frödinge den 1 juli, och försvarar därmed Skånes position som svenskt livsmedelscentra.

Den 1 april slogs Procordia samman med Abba Seafood efter beslut inom Orkla om att stärka konkurrenskraften på den svenska marknaden. Efter Orklas förvärv av Rieber & Søn beslutades att även Frödinge med sin välkända ostkaka skulle integreras i det nya matföretaget, och idag, den 1 juli 2013, sker den juridiska integrationen. Syftet med att bilda ett gemensamt matföretag i Sverige är att skapa en stabil plattform för framtida tillväxt och utveckling av de tre bolagens starka varumärken.

– Vi har precis varit med om två av de större sammanslagningarna i svensk livsmedelshistoria, och bildar nu ett av landets absolut ledande matföretag med Sveriges populäraste varumärken. Jag känner mig otroligt stolt över att få vara med och forma och leda vårt nya gemensamma matföretag. Med Frödinge i företaget kommer vi att bli över 1 400 anställda och ha en omsättning på ca 4,8 miljarder kronor, säger Patrik Andersson, VD på Procordia.

Även företagets varumärkesportfölj växer och omfattar nu många av svenska folkets mest omtyckta varumärken, som till exempel, Abba, Abba Middagsklart, Kalles, Frödinge, Mrs Cheng’s, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Liva Energi och Paulúns.

Huvudkontoret ligger i Eslöv och företagets anläggningar finns på nio orter i Sverige: Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Frödinge, Kungshamn, Uddevalla (lager), Kumla, Örebro och Vansbro.

Konsumenterna kommer att fortsätta att hitta sina favoriter från Frödinge i butikerna på samma sätt som tidigare. Produktsortiment och nuvarande artikelnummer bibehålles tillsvidare och kunder lägger order precis som vanligt.

Frödinge

Frödinge Mejeri togs i bruk 1929 och var då ett smör- och ostmejeri av den gamla sorten. Idag producerar Frödinge ostkakor, gräddtårtor, kladdkakor och dessertpajer. I varumärkesportföljen ingår också Mrs Cheng’s, vars sortiment består av bland annat soja, nudlar, wokgrönsaker, olika såser och thaigrytor. Produktionen sker i Frödinge utanför småländska Vimmerby.

För ytterligare information, kontakta:

Nicklas Sjöqvist, Presschef, Procordia.
Tel: 0708-17 41 00, e-post: nicklas.sjoqvist@procordia.se