Ny undersökning: Intresset för vegetarisk skolmat ökar

Ny undersökning: Intresset för vegetarisk skolmat ökar

Sju av tio svenska kommuner anser att intresset bland elever för att äta vegetariskt i skolan har ökat under de senaste tre åren. Fyra av fem kommuner erbjuder minst ett vegetariskt alternativ i skolan varje dag och i 60 procent av skolorna serveras växtbaserat/vegetariskt som det enda alternativet en dag i veckan. Klimatskäl anges vara den vanligaste anledningen till att servera vegetarisk mat i skolan, men hälsoskäl är ett växande skäl. Det visar Orkla Sveriges undersökning “Svensk skolmat”*.

- Allt fler forskningsrön och artiklar visar hur växtbaserad kost minskar risken för hjärtsjukdomar. Det är så glädjande att se att eleverna i allt högre utsträckning efterfrågar växtbaserat och att allt fler kommuner lägger mer vikt på detta. Vi behöver äta mer vegetariskt, både för hälsan och miljön, säger Mai-Lis Hellenius, professor och läkare vid Karolinska Institutet.

Genom en enkätundersökning har Orkla för andra året i rad undersökt hur landets kommuner jobbar med skolmåltiderna utifrån dess klimatpåverkan. Undersökningen visar att sju av tio svenska kommuner har en fastställd måltidspolicy för kommunens skolmåltider som tar hänsyn till måltidens klimatpåverkan. Rätter med kött har i genomsnitt ca 80 procent högre klimatpåverkan än växtbaserade alternativ, vilket gör att det mest effektiva sättet att minska utsläppen från vad vi äter är att skifta till en mer växtbaserad kost. Andelen skolor som dessutom har mål eller policys för hur mycket växtbaserad mat som ska serveras i skolan har på ett år ökat från 29 procent till 37 procent.

– Vi behöver av både hälso- och klimatskäl avdramatisera vegetarisk mat och komma ifrån det traditionella tänket kring mat, det vill säga att mat är vegetarisk eller köttbaserad. Man behöver inte göra avkall på smaken bara för att kött saknas, säger Johan Holster, kulinarisk inspiratör på Orkla Foods Sverige.

Ett sätt att få eleverna att i högre utsträckning välja växtbaserad mat är att utbilda skolkockarna och måltidspersonalen, vilket 75 procent av kommunerna gjort under det senaste året. Vissa skolor jobbar även med så kallad ”nudging”, exempelvis genom att erbjuda det vegetariska alternativet först i serveringsdiskarna eller med hur rätterna namnges.

- Många populära rätter kan man laga vegetariska varianter på, exempelvis lasagne och köttbullar. Här behöver fler bli bättre på nya förhållningssätt och perspektiv. Det viktiga för barn är att maten känns igen, exempelvis med kryddning och att det smakar gott, inte att den innehåller kött. För den klimatsmartaste maten är ju den som blir uppäten. Växtbaserad mat kan vara stuvade morötter och linsgryta men det kan också vara korvstroganoff och köttfärssås, säger Johan Holster.

Kommunernas bästa tips – så får ni mer växtbaserat i skolan

• Involvera eleverna och laga deras vegetariska favoriträtter oftare.
  • Servera det vegetariska först, så att det är det första eleverna ser i serveringsdiskarna.
  • Avdramatisera att maten är vegetarisk genom att döpa rätten till något.
  • Växtbaserad mat har ofta fantastiska färger – gör maten färgsprakande!

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.