Orkla Care återkallar samtliga HUSK-produkter

Orkla Care återkallar samtliga HUSK-produkter

Orkla Care återkallar samtliga produkter under varumärkena HUSK och FiberHusk som säljs på hälsokosthandeln, apotek och i dagligvaruhandeln. I Danmark utreder myndigheter om det finns en koppling mellan ett antal fall av salmonella och intag av HUSK-produkter. Det finns inte några tecken på salmonellafall kopplade till HUSK-produkter i Sverige. Men som en försiktighetsåtgärd väljer Orkla Care nu att dra tillbaka samtliga HUSK-produkter från marknaden.

• Produktsäkerhet och konsumenternas förtroende är högsta prioritet för oss. Vi samarbetar med de danska myndigheterna för att säkerställa att vi vidtar alla försiktighetsåtgärder som krävs, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör Orkla Sverige.
    • Under de många år som produkten funnits på den svenska marknaden har vi inte sett några liknande fall. Vi har nu påbörjat en granskning av processen från råvara till färdig produkt, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör Orkla Sverige.

Återkallelsen gäller följande produkter från apotek och hälsokosthandeln:

Produkt

FiberHusk 100 gr

FiberHusk 300 gr

HUSK Mage i balans Fiber+mjölksyrabakterier 200 gr

HUSK Mage i balans Fiber+mjölksyrabakterier 28 st

HUSK Mage i balans Classic 150 gr

HUSK Mage i balans Classic 225 st

Återkallelsen gäller följande produkter från dagligvaruhandeln:

Produkt

FiberHusk 100 gr

FiberHusk 300 gr

Konsumenter som köpt någon av ovanstående produkter uppmanas att vända sig till Orkla Care Sveriges konsumentkontakt för ersättning av varan:
konsumentkontakt@orkla.se eller på telefon: 0771-99 88 11.

Taggar

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.

Presskontakt Communications Manager Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery and Snacks verksamhet.