Viktoria Thormark, marknadschef OLW, Marlene Lundli, kommunikationsansvarig och  Alexander Rosenberg, samarbetsansvarig Maskrosbarn, Susanne Wibreus, marknadschef Göteborgs Kex,  Denise Madsen, stödverksamhetschef Maskrosbarn.  (Foto: Ellen Sten)
Viktoria Thormark, marknadschef OLW, Marlene Lundli, kommunikationsansvarig och Alexander Rosenberg, samarbetsansvarig Maskrosbarn, Susanne Wibreus, marknadschef Göteborgs Kex, Denise Madsen, stödverksamhetschef Maskrosbarn. (Foto: Ellen Sten)

Orkla satsar ännu mer på Maskrosbarn

Orkla Confectionery & Snacks fördjupar nu samarbetet med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Samarbetet innebär att företaget stöttar så att Maskrosbarn har förutsättningen att fortsätta med både sin viktiga stödverksamhet och sitt påverkansarbete. Fabriksbesök, aktiviteter på sociala medier och intern aktivering står på agendan.

Stockholm, 10 april: Samarbetet inleddes redan för fem år sedan men går nu in i en intensivare fas med flera inplanerade aktiviteter, både för Maskrosbarns barn och ungdomar men även för att sprida kunskap och kännedom om organisationen. Cirka 500 000 barn och ungdomar i Sverige har minst en förälder med missbruk eller som mår psykiskt dåligt.

– Alla ungdomar har inte samma förutsättningar. Att bidra till positiv samhällsförändring är viktigt för oss och genom det ekonomiska stödet och olika aktiviteter för ungdomarna kan vi göra stor skillnad. Vi vet att ungdomarna uppskattar våra produkter och det är glädjande för oss att veta att vi kan bidra till att till exempel förgylla deras torsdagsträffar och läger, säger Viktoria Thormark, marknadschef på OLW.

Maskrosbarn fokuserar mycket på att skapa härliga och roliga saker för barn och ungdomar, både genom kommunikation och genom sitt bemötande vilket gör att organisationen attraherar många. I Stockholm anordnas varje vecka Torsdagsmys med aktiviteter. Man erbjuder även veckovis stöd av en vuxen coach, stödsamtal, chatt och både helg- och lovläger. Verksamheten finns främst i Stockholm och Göteborg men oavsett var i landet man bor erbjuds coach online, chatt och lovläger.

– Många tror att det bara är fokus på det jobbiga men så är det inte. Vi bekräftar barnens värde, tar dem på allvar och ser deras behov. Vi behandlar dem som jämlikar med utgångspunkten att ungdomarna är i centrum. Våra Torsdagsmys ger dem en stund av trygghet och det är vanligt att man tar med sig kompisar man vet har det svårt. Det är skönt att få komma hit och se att det finns andra som är i samma situation, berättar Denise Madsen, en av Maskrosbarns grundare.

Det spelar stor roll att alla som jobbar i stöd själva är maskrosbarn. Barnen själva säger att det är det viktigaste för att man förstår vad de menar. De som arbetar inom organisationen vet av erfarenhet vilka tankar och känslor som finns och genom det blir man också viktiga förebilder. Många av ungdomarna har blivit kvar som ledare, volontärer eller på kontoret.

– Vi tror på modellen att bygga långsiktiga och kvalitativa relationer även med våra partnerföretag. Relationen är viktig och kanske lite unik. Orkla har varit en tongivande partner och en bidragande del av vår utveckling. Nu fördjupar vi samarbetet och gör en nystart för att kunna garantera långsiktigheten för våra barn vilket är det absolut viktigaste för oss, säger Alexander Rosenberg, samarbetsansvarig Maskrosbarn.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige gör livets små stunder större. Vi är en ledande aktör inom kex, snacks och konfektyr med älskade och starka varumärken som OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago, SMASH!, Panda och Anyday i vår portfölj. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets produktionsanläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget, med ca 600 medarbetare, omsätter ca 1,3 miljarder kronor årligen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.