Såhär enkelt gör du fredagstacosen klimatsmart

Såhär enkelt gör du fredagstacosen klimatsmart

Efter ett år på tacomarknaden utökar nu Orkla-varumärket Frankful utbudet och lanserar fem nya klimatsmarta produkter, bland annat marknadens första växtbaserade chili ch**se dip och tortillachips gjorda på färsk majs. Sju av tio svenskar uppger att de vill bli bättre på att äta mat som minskar klimatavtrycket* och en växtbaserad tacomiddag med Frankful minskar koldioxidavtrycket med ca 85 procent i jämförelse med en traditionell tacomåltid som innehåller ost och blandfärs.

- Frankful’s nya produkter är först och främst riktigt riktiga goda! Dessutom möter de, precis som hela Frankfuls sortiment, dagens efterfrågan på hållbar mat med lågt koldioxidavtryck, säger Josefin Buregård, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Frankful breddar nu sortimentet med bland annat en Vegan Chili Ch**se Dip som är en krämig och het växtbasrad ostdipp med jalapeñobitar och uppföljaren till förra årets vegansnackis, Frankful Vegan Ch**se Dip. Det är den första växtbaserade chili-ostdippen på marknaden och har cirka 15 procent lägre klimatavtryck jämfört med ostdip baserad på mjölk. En växtbaserad taconyhet i frysdisken är Ch*cken Fajita Strips, som är faijitakryddade och har ganska rejält med drag i sig. Frankful Vegan Fajita Strips är gjorda på certifierade sojabönor och ger ca 50 procent lägre koldioxidavtryck i jämförelse med kyckling. Produkterna finns i butik från och med oktober.

Orkla Sverige uppskattar att svenskarna äter ca 100 miljoner portioner tacos årligen och marknaden för mexikansk mat uppgår till mer än 1,6 miljarder kronor i Sverige**. Frankful har på ett år revolutionerat ett av svenskarnas mest älskade kök med en växtbaserad utmanare i tacohyllan och ett helt nytt varumärke där allt från ingredienser till förpackningar är utvecklade för att vara så klimatsmarta som möjligt.

- Vi har fått fantastisk respons av konsumenterna och vi märker att det här verkligen ligger helt rätt i tiden och är efterfrågat, säger Josefin Buregård.

Såhär gör du fredagstacosen klimatsmart:

• Använd växtbaserade alternativ till kött och ost.***
  • Gör goda måltider av resterna för att undvika matsvinn. Tacos är perfekt för att göra goda rätter av resterna till exempel tacopaj.
  • Välj grönsaker i säsong, t ex om isbergssallad inte är i säsong fungerar kålen som bra bas. Här kan du se vad du ska välja när för att vara klimatsmart.

Om Vegan Chili Ch**se Dip

Vegan Chili Ch**se Dip är uppföljaren till förra årets snackis i vegankretsar, Frankfuls ostdip, och är en krämig och het vegansk ostdipp med jalapeñobitar. Det är den första veganska Chili Cheese-dippen på marknaden och har ca 15 procent lägre klimatavtryck jämfört med ostdipp baserad på mjölk. Rekommenderat pris ca 29,90 kr. Finns i butik från och med vecka 33.

Om Vegan Ch*cken Fajita Strips

Vegan Ch*cken Fajita Strips är smakrika växtbaserade Fajita Strips gjorda på certifierade sojabönor. Ger ca 50 procent lägre koldioxidavtryck i jämförelse med kyckling. Rekommenderat pris ca 66,90 kr. Finns i butik från och med vecka 39.

Om Corn Tortilla Chips

Corn Tortilla Chips är krispiga tortillachips gjorda på färsk majs. Kommer i två smaker: salt och vegan ch**se. Rekommenderat pris ca 17,90 kr. Finns i butik från och med vecka 33.

Om Soft Mini Tortilla

Soft mini tortilla är extra tunna och mjuka mini-tortillas baserade på vete som passar perfekt för att variera sin tacosmåltid och kanske istället äta flera, mn mindre tacos. Rekommenderat pris ca 13,90 kr. Finns i butik från och med vecka 33.

* Orklas Hållbarhetsbarometer 2020

** Källa Nielsen, DVH, värde MAT v0420

*** wwf.se/vegoguiden/varfor-vego

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.