Anamma vegopajer

Storsatsning på veganskt från Orklas Anamma i höst

Orklas varumärke Anamma kommer med tio produktnyheter i september och ger sig in i helt nya kategorier med växtbaserade frysta en-portionsrätter, pajer och marknadens första veganska pirog. Koldioxidavtrycket från Anammas produkter är ca 75-85 procent lägre än motsvarande alternativ med kött- och mejeriråvaror.

En tredjedel av svenska hushålls klimatpåverkan kommer från maten och ett av de mest effektiva sätten att minska utsläppen är att skifta till en mer växtbaserad diet. Med bland annat varumärket Anamma i spetsen har Orkla som mål att till 2030 bli Europas ledande bolag inom alternativa proteiner.

- Vi som livsmedelsföretag måste bli ännu bättre på att stärka konsumenters möjlighet att göra klimatsmarta val och att storsatsa på växtbaserat är strategiskt viktigt både för att bidra till minimal klimatpåverkan och säkra vår framtida konkurrenskraft, säger Thomas Sjöberg, marknadschef Anamma på Orkla Foods Sverige.

Varumärket Anammas helt nya sortiment med bland annat två varianter på frysta enportionsrätter; vegobolognese och vegochili, marknadens första veganska pajer; Ost- och Skinksmak och Mexicana, en vegopirog med färs på svenskodlade ärtor, och en vegansk kebabpizza. Innovation och stort fokus på smak och konsistens har varit viktigt vid utvecklandet av produkterna.

- Den här typen av innovationer bidrar till att underlätta för fler att välja det växtbaserade oftare och är viktiga för att vi ska nå klimatmålen. Varje vegansk måltid är en vinst för planeten och med våra nya goda färdigrätter gör vi det enklare än någonsin för konsumenter att välja växtbaserat till lunch, middag och mellanmål, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Anamma vegobowls

Anamma vegobowls är enportionsrätter av två av svenskarnas favoriträtter i vegansk tappning, vegobolognese och vegochili. Rätterna är gjorda med Anamma vegofärs som kokas med i såsen. Vegobolognese är en smakrik pastarätt, gjord på vegofärs av soja i en mustig tomatsås och spänstig tagliatelle. Den är toppad med cocktailtomater och riven vego-ost*. Vegochili är en smakrik och mättande vegansk chiligryta, gjord på vegofärs av soja, bönor, majs, röd paprika och basmatiris. Vegobolognese ger cirka 80% lägre och vegochili cirka 75% lägre koldioxidutsläpp än motsvarande rätter med köttalternativ. Rätterna tillagas i Orklas fabrik för växtbaserad mat i Eslöv. Rekommenderat pris är 36,90 kronor.

Om Anamma Vegopajer

Anammas veganska pajer kommer i två klassiska smaker. Vegopaj ost- och skinksmak är baserad på en krämig vegansk stanning, fylld med veganost och skinksmaksatta vegobitar och har en härlig rökighet och balanserad sälta. Vegopaj Mexicana är fylld med kryddig tomatsås, texmex-kryddad fyllning av vegofärs, majs, tomat, jalapeño och svarta bönor. Pajen toppas med en fräsch vegetabilisk cream cheese-inspirerad klick. VegoMexicana pajen har cirka 75% mindre klimatpåverkan jämfört med en icke-vegansk mexicanapaj med svensk nötfärs, medan ost- och skinksmak pajen har cirka 65% mindre klimatpåverkan jämfört med en icke-vegansk ost- och skinkpaj. Pajerna bakas i Orklas pizza- och pajbageri i Vansbro. Rekommenderat pris är 29,90 kronor.

Om Anamma vegopirog

Anamma VegoPirog är gjord på vegofärs från ärtor odlade i Sverige och har en mustig och krämig fyllning, omgiven av en tunn och riktig god deg. Pirogen är tillagad på Orklas pizza- och pajbageri i Vansbro i Dalarna i Sverige. Den ger cirka 85% lägre koldioxidutsläpp än en pirog med svensk nötfärs och ost1. Rekommenderat pris på 14,90 kr.

Anamma pizza vegokebab

Anamma vegokebab är en klassisk kebabpizza med extra allt i vegansk tappning, med tomatsås, kebabkryddade vegostrimlor av soja, rödlök, fefferoni, riven veganost och toppad med veganska crème fraiche klickar. Bakad i Orklas pizza och pajbageri i Vansbro och med 85% mindre klimatavtryck än en icke vegansk kebabpizza. Rekommenderat pris är 39.90 kronor.

Samtliga nya Anammaprodukter finns i butik från och med vecka 39.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.