Orkla ingår avtal med PepsiCo

Orkla ingår avtal med PepsiCo

Orkla ASA har ingått avtal med PepsiCo Nordic AS om att bli huvudsaklig samarbetspartner i Norden för försäljning av juice, flingor och snacks, från varumärkena Tropicana, Quaker och Lay’s.

Avtalet innebär en utökning av Orklas samarbete med PepsiCo i Norden. Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattar även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland.

- Vi är mycket glada att PepsiCo har valt Orkla som prioriterad samarbetspartner för försäljning av PepsiCos juicer, flingor och snacks i Norden. För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka Orklas närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks, säger Peter A Ruzicka, koncernchef, Orkla ASA.

PepsiCo har starka marknadspositioner inom juicer, flingor och snacks med populära varumärken som Tropicana, Quaker och Lay’s.

- Norden är en viktig marknad för PepsiCo och offentliggörandet av vårt fördjupade samarbete med Orkla markerar ett betydande steg framåt för vår verksamhet. Sedan vi etablerade verksamhet här för mer än 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter för våra varumärken. I Orkla har vi hittat en samarbetspartner med liknande värderingar, en kompletterande portfölj och en driven säljorganisation. Tillsammans har vi en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden, tillägger Björn Bernemann, VD, PepsiCo Nordics.

Orkla Foods Sverige kommer i och med nya avtalet att ansvara för försäljning av Tropicana och Quaker i Sverige, medan Orkla Confectionery & Snacks tar över försäljningen av PepsiCos snacksvarumärken.

Avtalet träder i kraft den 1 januari 2016.

Om Orkla ASA

Orkla är en ledande leverantör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaru-, storhushålls- och bagerimarknaderna i Norden, Baltikum och utvalda marknader i Centraleuropa, Ryssland och Indien. Orkla är noterad på börsen i Oslo och har sitt huvudkontor i Oslo. Koncernen hade 2013 en omsättning på 33 miljarder NOK och hade vid årsskiftet ca 17 000 anställda. Se www.orkla.se för mer information.

Om PepsiCo

PepsiCo erbjuder produkter som uppskattas av en miljard konsumenter per dag i över 200 länder. PepsiCos omsättning uppgick 2013 till drygt 66 miljarder USD. Deras produkter är kompletterande mat och dryck från varumärken som Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker och Tropicana. Den totala produktportföljen innehåller 22 varumärken som omsätter mer än 1 miljard USD vardera.

PepsiCo strävar efter att hela tiden skapa meningsfullt värde. Målet är att leverera ett starkt resultat som skapar hållbar tillväxt och värde för sina aktieägare. I praktiken betyder meningsfullt värde att erbjuda ett brett sortiment mat och dryck - från godsaker till nyttigheter – på ett innovativt sätt, samtidigt som man minimerar påverkan på miljön, reducerar kostnader, tillhandahåller en säker och inkluderande arbetsplats och respekterar, supporterar och investerar i sina lokala verksamheter. Läs mer på www.pepsico.com.