Vegoprinsen från Anamma tar en central plats på restaurangernas julbord

Vegoprinsen - en grön kung på restaurangernas julbord

De vegetariska rätterna är inte längre ett alternativ utan ställs mitt på bordet när restaurangerna dukar upp julborden. Vegoprinsen från Anamma är den gröna prinskorven som utmanar den traditionella prinskorven att ta en central plats på julens bord.

Svenskarnas intresse för att äta vegetariskt har ökat, omkring hälften uppger att de äter mer vegetariskt idag och att de vill äta mer vegetarisk mat det kommande året*. Skälen till att välja äta vegetariskt är många; månar om djurhållningen, miljön eller för hälsans skull är vanliga anledningar. Det ökade intresset följs av ett växande utbud av spännande och goda vegetariska rätter. Nu även på julbordet.

Senaste åren har fler restaurangen gått ifrån att enbart servera de klassiska maträtterna och erbjuder nu, utifrån kundernas önskemål, till exempel vegetariska julbord.

Lagom till att restaurangernas julbord dukas upp lanserar Anamma Vegoprinsen, den gröna prinskorven.

- Vegoprinsen är en god, vegansk och smakrik korv baserad på sojaprotein. Vegoprinsen passar många då den både är vegan och glutenfri. Med sina 20 gram passar den perfekt till att serveras på julbordet, men även på frukostbufféer, säger Ellinor Persson, marknadschef på FoodSolution på Orkla Foods Sverige.

Sortimentet från Anamma är veganskt och baserat på sojaprotein. Orkla Foods Sverige erbjuder restauranger och storkök ett brett utbud av produkter från Anamma som vegofärs, vegobitar, eko falafel, vegobullar, vegoburgare och vegokorv. Anamma tillagas i Eslöv och i Simrishamn och är sedan 2015 är ett varumärke inom Orkla Foods Sverige.

* Orkla Matbarometer 2016, en undersökning om kostvanor i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Marknadsundersökningsföretaget Kantar TNS utförde undersökningen.

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.