HEJA SVERIGE - OCH REPORÄNTAN ÄR OFÖRÄNDRAD!

Heja Sverige och reporäntan är oförändrad….

Det har varit och är en spännande vecka. Alla har vi hejat på vårt fantastiska fotbollslandslag och åtminstone runt vårt kontor stod nästan allt stilla under matchen mot Schweiz i tisdags.

Samma dag kom Riksbanken med sitt räntebesked. Även denna gång valde man att lämna reporäntan oförändrad på – 0,5%. Dock reserverade sig två av de sex ledamöterna mot det penningpolitiska beskedet. Beskedet var väntat och marknaden svarade direkt positivt med en rejäl förstärkning av kronan. Det finns flera skäl till att Riksbanken väljer att lämna reporäntan oförändrad, bla det måttliga inflationstrycket som bidrar till att de korta räntorna ligger kvar på låga nivåer. Men tittar man på Riksbankens prognos framåt kan man konstatera att högtrycket i svensk ekonomi pekar på att reporäntan kommer att, i långsam takt, höjas under nästa år.

För bostadsmarknaden inger Riksbankens besked i tisdags lugn och arbetsro. Nu under sommaren är det normalt med ett lugnare tempo och färre antal försäljningar. Men det är också nu många tar beslut om eventuella förändringar gällande sin boendesituation, oavsett det gäller köp eller försäljning. Då kan det kännas tryggt att kunna kontakta en mäklare och rådfråga. Vi finns tillgängliga för alla olika sorters frågor .

Ytterligare något att uppmärksamma är att bankerna just nu erbjuder ovanligt låga räntor på bundna lån då skillnaden mellan rörliga och bundna lån är väldigt liten. Vi kan dock se tongångar om att både de korta och långa boräntorna är på väg uppåt, om än inte än.

Och vi kan se att många av våra kunder har ett större intresse för att binda sina lån och därför ställer mer frågor kring för och nackdelar kring att binda sina lån. Där ser den enskilda individens situation oerhört olika ut och vi finns behjälpliga för att diskutera och råda.

Läs gärna mer i Riksbankens artikel,

Men avslutningsvis, nu håller vi tummarna för Sveriges fortsättning i VM. Laget har redan imponerat och gjort en bedrift som vi kan leva länge på.

Caroline Bielke

Presskontakt Marknadsstrateg 08 545 675 00