Bakom kulisserna på Camera

Camera är en nyskriven musikal om en av tidernas största filmstjärnor – Ingrid Bergman. Genom sin fortsatta satsning på programkvällar ger Östgötateatern publiken en möjlighet att komma bakom kulisserna. Välkommen att boka pressbiljetter.

EN NY MUSIKAL FÖDS
I flera års tid har Camera vuxit fram under ledning av teater-, musikal och operaregissören Staffan Aspegren och kompositören, textförfattaren och musikern Jan-Erik Sääf. Metoden som de har använt utgår från den modell som ofta används på Broadway, med återkommande läsningar och workshops.

Hör Staffan Aspegren och Jan-Erik Sääf berätta om upptakten, arbetet och tankarna bakom Camera. Det bjuds även på musikaliska smakprov och anekdoter från musikalvärlden. Moderator är dramaturgen Johan Huldt.

>> Linköping, Stora teatern (övre foajén) 15 mars kl. 17.30
>> Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 16 maj kl. 17.30

MODEHISTORIA OCH TEATERKOSTYMER
Vida kjolar, getingmidja och höga klackar. Camera utspelas under den senare delen av 1940- samt 1950-talet – en efterkrigstid som andades optimism, lyx och konsumtion.

Hör kostymören och modeskaparen Camilla Thulin, som skapat kostym till Camera, samt Åsa Danielsson och Sanna Holmqvist från Östgötateaterns kostymateljé, berätta om tidens mode och om arbetet med kostymtillverkningen. Moderator är Jeanette Söderwall.

>> Linköping, Stora teatern (övre foajén) 22 mars kl. 17.30
>> Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 23 maj kl. 17.30

INFORMATION & PRESSBILJETTER:
BILJETTER TILL ALLMÄNHETEN:
Fri entré, biljetter förbokas via telefon eller biljettkassa. Begränsat antal platser. Flera av kvällarna är fullbokade, men ett fåtal extra biljetter släpps vid dörren.

OM CAMERA
Ingrid Bergman ursäktade sig aldrig och valde alltid att gå sin egen väg. 1949 följde hon sitt hjärtas röst och lämnade det liv hon byggt upp i USA med sin svenska familj. Destinationen var Italien, där hon hoppades få utlopp för sina konstnärliga ambitioner i filmer av Roberto Rossellini. De två inledde en kärleksrelation, Ingrid blev gravid och en av de största skandalerna i Hollywoods historia var ett faktum.

Camera produceras i samarbete med Smålands Musik & Teater.

Manus och dialog Staffan Aspegren

Linn Rubensson: Pia Lindström
Monna Orraryd: Pia Lindström
Ellen Svanqvist: Pia Lindström

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 9 februari – 7 april 2018. Norrköping, Stora teatern, 28 april – 2 juni 2018.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler och nycirkus. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.