Biljettsläpp för vårens nya föreställningar

Tisdagen den 28 november kl. 12.00 släpps biljetterna till vårens mindre föreställningar på Östgötateatern. Programmet innehåller bl.a. en ny soppteaterföreställning med Magnus ”Mankan” Nilsson och Louise Hoffsten samt samarbeten med Strindbergs Intima Teater och Riksteatern.

SOPPTEATER
Underhållande scenkonst tillsammans med en god lunchsoppa. Spelas i Café Gycklaren (Stora teatern) i Norrköping och i övre foajén (Stora teatern) i Linköping.

Hur fick du din hjärnhövding?
Magnus "Mankan" Nilsson tar hjälp av Louise Hoffsten och musikern Niklas Román i den sanna berättelsen om hur en tidig stroke vände upp och ner på hans värld. En varm och rörande föreställning om det stora i att finnas.

>> NORRKÖPING 8 feb >> LINKÖPING 9 feb

Drottningsylt
Vi känner till våra svenska manliga regenter, men vad gjorde drottningarna? En fartfylld och humoristisk show där Josefin Johansson och Robert Noack presenterar drygt 70 av våra kvinnliga monarker - från vikingatid till nutid - på ett bräde.

>> NORRKÖPING 22 mar >> LINKÖPING 23 mar

En baron III
Sven Angleflod är tillbaka med den tredje och sista hyllningen av ordkonstnären Povel Ramel. Han öppnar ett skafferi av ord och toner och avslutar härmed sin humoristiska resa bland minnen från Povel Ramels legendariska period med Knäppupp.

>> NORRKÖPING 5 apr >> LINKÖPING 6 apr och 18 maj

Skivor till kaffet
Richard Carlsohn och Fredrik Ingå stämmer träff med en av Sveriges största textförfattare – Norrköpingssonen Gösta Rybrant. Ett porträtt i ord och ton av mannen som har översatt musikaler som My Fair Lady och West Side Story.

>> NORRKÖPING 3 maj >> LINKÖPING 4 maj >> PÅ TURNÉ v. 15-16

KAMMARSPEL

Jord
Ett relationsdrama om förväntningar, sårade känslor och ett livsverk som fallit i träda.
Den gamle lantbrukaren Mikael är vilse i tillvaron och har blivit dement. Hans son Jon har varit borta under många år på grund av sin kantstötta relation till pappan. När pjäsen börjar möts de igen. En samproduktion med Riksteatern, i regi av Karin Enberg.

>> NORRKÖPING, TEATER BRÅDDGATAN 34 3, 7, 8, 9, 10, 11 mar
>> PÅ TURNÉ
v. 11-20
>> LINKÖPING, UNG SCEN/ÖST
23, 24, 25, 26, 27 maj

Pelikanen
Pelikanen av August Strindberg är en text om kvävande relationer och psykologiska spel inom en familjs slutna väggar. I en matriarkal miljö varvas komik med fängslande dramatik och oväntade vändningar. Skådespelarnas gestaltning förstärks av musikaliska och visuella inslag. En samproduktion med Strindbergs Intima Teater, i regi av Anna Pettersson.

>> NORRKÖPING, TEATER BRÅDDGATAN 34 4, 5, 7, 8, 12, 13, 14, 18, 19 apr
>> LINKÖPING, UNG SCEN/ÖST
30, 31, maj, 1, 2, 3 jun

Dessutom våren 2018: nya föreställningar på ung scen/öst, flera spännande programkvällar samt våra produktioner på de stora scenerna: den nyskrivna musikalen Camera och Hjalmar Bergmans klassiker Farmor och vår herre.

INFORMATION, RECENSIONSBILJETTER OCH PRESSBILDER:

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.